Ik heb 2 precies dezelfde wekkers,en toch lopen ze verschillend.

Na 1 dag,loopt de ene wekker een paar seconden voor (of de andere achter).Hoe weet ik,welke verkeerd loopt,en hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Oplossing:

Sychroniseer de klok van je computer en je hebt altijd de juiste tijd.
Om te zorgen dat je computer altijd de juiste tijd weergeeft, kunt je Windows XP de opdracht geven de computerklok automatisch met een tijdserver op Internet te synchroniseren. Zo bent je altijd verzekerd van de juiste tijd. Dat doe je als volgt:

1. Kies Start >> Configuratiescherm >> Datum, tijd, taal en landinstellingen >> Datum en tijd (of dubbelklik op de klok rechtsonder in het Systeemvak).
2. Selecteer in het dialoogvenster Eigenschappen voor Datum en Tijd het tabblad Tijd.
3. Vink de optie Klok automatisch met een tijdserver op het Internet synchroniseren aan.
4. Vul onder Server in: time.nist.gov (Officiele tijdserver)
5. Klik op OK. Je klok wordt nu elke week gesynchoniseerd met de atoomklok.

Ontbreekt het tabblad Tijd, dan maakt uw Windows XP computer waarschijnlijk deel uit van een netwerkdomein en wordt hij mogelijk al via het netwerk gesynchroniseerd.

Mechanische klokken zijn gevoelig voor temperatuurverschillen en slijttage. Dit verklaart de verschillen in tijd.

De kristalhorloges worden bij aflevering in de fabriek geijkt. Echter kleine verschillen blijven altijd mogelijk, om dezelfde redenen als bij mechanische klokken.

Ook atoomklokken worden ieder jaar gecorrigeerd, alhoewel daar om verschillen van meer dan duizenden van seconden gaat.

Een atoomklok is een klok die als basis voor zijn tijdmeting gebruik maakt van de trillingen van atomen. De frequentie van deze trillingen is zodanig constant en onafhankelijk van de omgeving, dat de afwijking van een atoomklok veelal slechts ongeveer 1 seconde per 30 miljoen jaar bedraagt (ofwel: de onnauwkeurigheid bedraagt 10−15).

De meestgebruikte atoomklok is gebaseerd op het scheikundig element cesium. Dat is niet verwonderlijk, want de seconde is gedefinieerd aan de hand van dit element. Sommige atoomklokken gebruiken andere elementen, zoals rubidium of waterstof. Waterstofmasers hebben een hoge korte-termijnstabiliteit in vergelijking met atoomklokken die zijn gebaseerd op cesium.

Welterusten!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dan zie je maar weer dat wekkers geen preciezie-instrumenten zijn en afgeregeld worden tot binnen een norm... En dat verschilt dus van de ene en de anderen wel eens...

Ze zijn anders afgeregeld, elke klok kun je verstellen, hetzij zelf, hetzij bij de klokkenmaker...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zou het kunnen controleren, door de onderstaande bron te raadplegen en de tijd op de wekkers te vergelijken.

Misschien lopen ze allebei wel niet op tijd...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
op mijn werk hangen een 5-tal klokken, verschillende soorten. Deze moeten om de paar weken ook weer gelijk gezet worden omdat ze dan minuten verschillen. De tijd is erg precies en niet elk uurwerk (zeg maar bijna geen) meet de tijd zo precies als dat het is.
Vroeger keek ik klokhuis en daar is me ooit verteld dat er ergens een digitale klok is die de exacte tijd aangeeft. Net zoals er in een kluis de enige echte klilo's en grammen liggen. alle apparaten hebben een afwijking. Als ze heel precies gemaakt werden, was het veel te duur.

Toegevoegd na 40 seconden:
klilo's = kilo's
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt er het beste ter vergelijking een digitale klok bijzetten, die hoeven niet gecalibreerd te worden!

Toegevoegd na 36 seconden:
*Gekalibreerd