Hoe werken die Amerikaanse 'drones'?

Zo juist gehoord dat de belangrijkste taliban leider omgekomen is bij zon aanval. Worden die dingen op afstand bestuurd of hebben ze een 'denkend' vermogen? of schieten ze gewoon op alles wat beweegt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Het is de nieuwe vorm van oorlog voeren. Lees het boek ENDER WINT van Orson Scott Card maar eens. Boeiend boek over een oorlog, die wordt gevoerd door kinderen, die op 5 jarige leeftijd bij hun ouders worden weggehaald, waar ze spelletjes mogen spelen, die soms geen spelletjes blijken te zijn.

Overigens is een dronen hiet anders dan een gewone F16.
Beide woden bestuurd vanuit een AWAC. Alleen moet bij een drone de werkelijke besturing nog worden gedaan door een piloot. En die is kostbaar om op te leiden. Aanvallen gebeurd vanuit de AWAC. De piloot van een F16 ziet zijn tegenstander niet. Hij drukt alleen een knop in als de AWAC operator dat zegt.

Bij een drone hoeft geen kostbare apparatuur ingebouwd te worden omdat die net zo goed in de AWAC kan worden ingebouwd. Drones missen minder, omdat ze veel lager kunnen vliegen en ook dichterbij kunnen komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ze worden op afstand gestuurd, maar kunnen ook eenvoudige taken ‘zelf’ uitvoeren – vergelijkbaar met de automatische piloot in een gewoon vliegtuig. Een drone kan niet op eigen houtje beslissen waar wel en waar niet op te schieten. Hoe programmeer je een computer om het verschil te zien tussen een boer en een boef? En mikken op ‘alles wat beweegt’ lijkt me een puik recept voor een Afgaanse uitstervingsgolf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helaas zien de Amerikanen in persoon dat ook vaak niet.
Een drone is een kleine wonder van vernuft, het is een op afstand bestuurbare moordmachine... Het ziet precies, het weet precies waar het is, en levert totaal geen risico op, het wordt op afstand bestuurd met wapens die hun eigen weg geprogrammeerd krijgen en dus ook niet kunnen missen... Ze zijn uitgerust met infra-rode camera´s, met de beste gps-navigatie en alles erop en eraan, een supermoordwapen...

Nee ze schieten niet, ze hebben geleide bommen aan boord, een cybernetisch wonder... Ze kunnen niet denken maar hebben een intelligentie aan boord... Zo kan een target gedefinieerd worden, bijvoorbeeld een mens en dan kan die mens doen wat hij wil, maar die bom met vleugeltjes achtervolgt die mens en geeft die geen schijn van kans... Trefzekerheid 100%, als de target goed is ingesteld...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Drones zijn niet per definitie moordmachines. Ze worden ook voor verkenning, surveillance, bosbranden en onderzoek gebruikt. Deze 4 hoeven/zijn niet bewapend, of ze moeten een kamikaze actie uit gaan voeren...
Ook zijn deze toestellen zeer anders uitgevoerd met ander soort sensoren camera's en andere apparatuur.