Kan ik een laptopvoeding gebruiken voor een externe schijf?

De voeding van de externe schijf: DC Output: 12V (3A) 24W (alleen, die voeding is kwijt).
Ik heb een laptopvoeding waarop staat: Output: 19V, 3.42A.

't Aantal volt is dus te hoog. Kan dat veel kwaad? 't Is maar 7 volt...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Nee. Het is 'maar 7 volt', maar 60% teveel.
Niet doen, gaat kapot.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zit er wel eens een volt-afvlakker in zo'n harddisk?
AWM
14 jaar geleden
Een volt-afvlakker? LOL! Je bedoelt een spanningsstabilisator.
Waarschijnlijk niet. Maar als ie er wel inzit, dan kan ie geen 7 volt wegwerken. Dat geeft een flitsje en een klein rookwolkje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zou zoiets niet met een eenvoudige schakeling, weerstand of andere component kunnen? (Theoretisch. In de praktijk weet ik al dat ik 't niet zal proberen, hoor! ;).)
AWM
14 jaar geleden
Ja, hoor. Een simpel DC-DC omzettertje voldoet. Maar, het is veel makkelijker om een voeding te nemen waar de juiste spanning uitkomt. Een weerstand is niet aan te raden, daar gaat te veel vermogen in verloren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een DC-DC omzettertje? Kzal er eens op googlen...

Andere antwoorden (2)

Nee. Nooit doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet doen, simpelweg teveel dus overcharge. Eventueel ook de ampere's die erop zitten zijn een killer!