Waarom worden de midden- en lange golf radio frequenties niet gebruikt voor Digitale radio ?

Zender na zender verdwijnt van de middengolf . Vroeger een populair medium. Middengolf signalen kunnen namelijk veel verder reiken dan FM ( Ultrakortekolf ) .

Het wordt stiller op de middengolf . Maar op de middengolf zou toch ook prima een systeem voor digitale radio kunnen worden toegepast.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.3K

Het beste antwoord

Een leuk idee, maar niet praktisch en haalbaar in de praktijk. Ik zal dat proberen uit te leggen. Als je digitale signalen op de AM-banden gaat uitzenden, dan moet je een perfecte ontvangst hebben om alle bitjes te laten binnenkomen. En die perfecte ontvangst is nou net een probleem bij middengolfzenders en lange golf. Bovendien zou elk station veel ruimte innemen, digitale signalen zijn in dat opzicht heel 'vies' met veel harmonischen. Het in de lucht houden van een middengolfzender is bijzonder kostbaar. Dat is één van de redenen dat er steeds meer verdwijnen. Er zijn wel experimenten met digitale radio op de korte golf, want het goede nieuws is, dat je niet de enige bent die op dit idee is gekomen. Zie http://www.drm.org/.
Maar je hebt er speciale radio's voor nodig, het loopt voor geen meter.
Dan zou ik nog meer voelen voor het Amerikaanse systeem, waarbij je naar de satelliet luistert. http://www.hdradio.com/
Maar dat bestaat weer niet in Europa.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Thx, een heel verhelderend antwoord. Ook dat het in de lucht houden van middengolfzenders duur is . Had ik mij nog niet gerealiseerd. Ik was vroeger helemaal verknocht aan middengolf radio, omdat 's avond allemaal exotische zenders te beluisteren waren.
AWM
14 jaar geleden
Koop een internetradiootje. Heb ik ook. 13.000 stations.
Glashelder allemaal. Als je verdere tips wilt hebben, zeg het maar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het in de lucht houden van een middengolfzender is helemaal niet duur. Ik houdt het op een 1000-2000 euro per dag, dat is nog geen miljoen per jaar. Dat is dan voor een zender van Lopik kaliber (100 kW), die dus een groot deel van Nederland 'dekt'. Zenders met een kleiner bereik zijn relatief goedkoper omdat het energieverbruik kwadratisch afneemt met bereik, half bereik -> een kwart van de energie. Voor zenders die minder sterk zijn als 100 kW worden andere kosten, dan de stroomrekening, al snel belangrijker.
Als zenders zo duur waren om in de lucht te houden, dan hadden we ze nu niet overal staan: voor de politie c.s, taxi, luchtvaart, GSM c.s. Wat dacht je van je eigen wifi-router, nauwelijks duurder dan een die geen wifi doet en om het stroomgebruik hoef je ook al niet te laten.
AWM
14 jaar geleden
De zenders die jij noemt zijn geen middengolfzenders.
Een middengolfzender kost een vermogen aan brandstof, en vergunnings- en handhavingskosten.

Andere antwoorden (1)

Gebeurd wel C-band op de satelliet.