het lampje van mijn koelkast doet het niet meer, hoe check ik of alleen het lampje kapot is, of de koelkast zelf?

Toegevoegd na 19 minuten:
heb geen alternatief lampje in huis

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
35.1K

Het beste antwoord

Het makkelijkste is er een nieuw lampje in draaien, maar als alternatief (allemaal niet 100% betrouwbaar):
- voel aan de achterkant van de koelkast of de motor nog (heel licht) trilt, dan werkt hij nog.
- als de achterkant (dat grote stuk metaal, meestal zwart) warm is dan werkt hij waarschijnlijk ook nog (daar staat hij zijn warmte af)
- is het koud in de koelkast? Dan is het waarschijnlijk ook goed.

Eventueel kun je uit een kamerlamp een lampje draaien en die er even in doen. Dan weet je in ieder geval meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Als je thermostaat niet op de hoogste stand staat kun je hem nu omhoog draaien (koudste stand). Als je koelkast het nog doet zal hij meteen aanslaan en bij de meeste koelkasten is dat wel te horen.

Toegevoegd na 39 seconden:
Nog makkelijker: als je een nieuw lampen voorhanden hebt, draai je dat erin. Als het het doet...

Toegevoegd na 1 minuut:
lampen=lampje
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de koelkast aanslaat, hoor je hem brommen. Zet de thermostaat op maximaal, dan moet de koelkast aanslaan.
jc54
14 jaar geleden
Als je koelkast niet meer koelt, dan is hij kapot. Anders zou je kunnen overwegen om het lampje te vervangen en kijken of het weer werkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
draai de "stand" van de koelkast omlaag, met het draaiwieltje aan de binnenkant. Als hij nog werkt moet je m dan "aan horen slaan".
Als je een heeeele stille koelkast hebt, kun je natuurlijk ook een thermometer in de koelkast leggen en de temperatuur in de gaten houden gedurende een paar uur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
door er een lampje in te zetten dat het zeker doet of je lampje erit halen en even testen in een andere fitting bijv de afzuigkap oid
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewoon even een paar minuten de deur los houden en goed luisteren,dan hoor je hem aanspringen.
Heb je een heel stille koelkast die je bijna niet hoort,voel dan even achter op de compressor,die zwarte bol die aan de achterkant zit of deze trilt en warm wordt.
Om het lampje te vervangen moet je meestal het beschermkapje er af halen,dan kunje erbij.
Een kleine fitting van 15 watt lamp.