Hoelang zijn dvd's 'houdbaar'?

Wij hebben vele videobanden van onze kinderen toen ze nog klein waren en van de vakanties e.d. De oudste is zo'n 24 jaar oud.

We hebben nog een videorecorder, maar over een tijdje zijn die waarschijnlijk niet meer te koop helaas, mocht onze recorder het begeven!

Ik voel me nu gedwongen om de prachtige unieke filmpjes over te zetten op dvd. Met zegt nl, en dat is ook wel zo, dat de kwaliteit van video-filmpjes achteruit gaat.
Maar hoe zit dat dan met dvd's?
Bovendien gaat het copiëren op zich OOK niet ten koste van de kwaliteit van de oorspronkelijke videofilmpjes?

14 jaar geleden
7.6K

Het beste antwoord

Het kopiëren gaat zeker ten koste van de kwaliteit. Echter, daar is niet aan te ontkomen. Maar de tapes laten liggen, dat gaat je zeker meer kwaliteit kosten. Als sommige beweringen waar zijn die ik heb gelezen, is mijn verzameling VHS-banden ook al niet goed meer. (Heb er al jaren niet naar omgekeken.)

DVD's:
1. NIMMER in de zon leggen (dodelijke UV-straling).
2. Niet bekrassen.
3. Niet beduimelen.
4. In een droge omgeving bewaren.
En 't liefst driedubbele backups hebben:
A. DVD's / Blu-ray.
B. Harddisk.
C. Nog een harddisk.

Toegevoegd na 31 minuten:
En: uiteraard je Blu-raytjes ergens bewaren waar er geen kinderhanden bij kunnen. Voor je 't weet, gebruiken ze ze als wielen, onderzetters of frisbee's...

Oh ja, je kan beter Blu-ray nemen dan DVD. Past meer op, en bij Blu-ray zijn de minimale kwaliteitseisen een stuk hoger dan bij DVD...
Nog nog ff googlen naar 'dedicated' + 'vhs to blu-ray'...

Toegevoegd na 47 minuten:
In dit apparaat zit zowel VHS als Blu-ray:
Panasonic DMP-BD70V. Daarmee moet 't mogelijk zijn om zelf je VHS-tapes rechtstreeks op Blu-ray te branden. In maart 2009 waren ze tussen de 300 en 400 dollar. Helaas staat er geen enkele op Ebay...

Op deze site, waar ze wel verouderde apparatuur gebruiken (dus ik zou even verder zoeken), want ze branden niet naar Blu-ray, een indicatie over prijzen van VHS naar DVD: 12 euro per tape:
http://www.dvd-service.nl/?gclid=COSW8bry954CFU5_3godhEy6_Q

Toegevoegd na 52 minuten:
Je vraag over 't achteruit gaan van filmpjes op Blu-ray (vergeet DVD eigenlijk maar): het is bij digitale opslag op DVD/Bly-ray eigenlijk zo: 't werkt nog voor 100% (zo lang ze niet beschadigd zijn), of 't werkt helaas helemaal niet meer... Daarom, ook bij Blu-ray: maak (meerdere) backups!! En controleer je 3 backups bijv. eens in de twee jaar, en maak er weer een backup bij zodra 1 van de 3 de geest gegeven heeft.

Toegevoegd na 54 minuten:
En bewaar de backups bij voorkeur ver van elkaar (bij familielid?), zodat ze zelfs bij calamiteiten als water- of brandschade niet allemáál verloren gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"bij Blu-ray zijn de minimale kwaliteitseisen een stuk hoger dan bij DVD…"
Ik bedoelde:
"bij Blu-ray-schijfjes zijn de minimale kwaliteitseisen een stuk hoger dan bij DVD…" De kwaliteit van de gemaakte VHS-kopiën hangt niet van de schijfjes af, maar van welke beeld-compressiemethode de apparatuur gebruikt maakt, en hoe goed/schoon de leeskop van de VHS-speler is.
misslobe
14 jaar geleden
Hey bedankt voor je auper-uitgebreide antwoord, daar heb ik veel aan met de goede tips en links, dankjewel hoor. Uiteraard wordt dit beloond met 10 punten voor het allerbeste antwoord ;-)!

Andere antwoorden (5)

De kwaliteit gaat bij het kopieeren wel iets achteruit maar niet zo erg dat je het direct met het blote oog ziet. DVD's kun je in principe héél lang bewaren zolang je er maar geen gekke dingen mee doet. Als je er gewoon voorzichtig mee omgaat dan gaan deze vele jaren langer mee dan videobanden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Dat klopt toch niet helemaal. DVD's kun je heel lang bewaren. Maar zelf opgenomen DVD's (DVDR's) niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wel in HQ , High Quality mode opnemen !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De houdbaarheid van een dvd heeft niet zoveel te maken met de kwaliteit waarmee je hem brand. Maar met de kwaliteit van het fysieke schijfje.
Al het eerdere vermelde is waar. Als je zuinig bent op je dvd's zal ook de kwaliteit van de opnames niet verslechteren. Mijn toegevoegd advies is: koop ook een externe harde schijf. Een schijf van 1 TB heb je al voor ongeveer €100,- en daar kan je veel videomateriaal opzetten als back-up. Als er dan eens ooit een dvd sneuvelt, kan je hem altijd opnieuw branden.
jc54
14 jaar geleden
De levensduur van een dvd verschilt per dvd/merk/fabrikant.
Een Cd kan zelfs al binnen de 2 jaar onleesbaar worden. (test uitgevoerd door PC-active)

uit nieuw onderzoek is gebleken dat een dvd een redelijke levensduur van 10 jaar heeft. de 100 jaar die de fabrikanten claimen klopt dus niet. Controleer de DVD's die je maakt dus om de paar jaar op fouten. Hier zijn programma's voor. wordt er een fout geconstateerd, maak dan een nieuwe kopie, voorda ter een fatale fout optreed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel lang maar ze kunnen krassen krijgen
daar kan je wat tegen doen met een disk cleaner set
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aan nemend dat een dvd eigenlijk niet veel anders is dan een soort cd kan ik zeggen dat de oudste dvd die zelf gebrand is nu 6 jaar oud is en het nog doet.Wel begint hij te vergelen een teken dat er iets mee gebeurt wat niet goed is.Oxidatie van de metaal film.Beter is van alle dvd s een copie te maken of de orginele videobanden nog te bewaren.Of wat ik iemand anders hier zag antwoorden lekker alles op een1 tb schijf te zetten en die heel ergens anders te bewaren .Mocht er een brand of inbraak zijn heb je tenminste alles nog

Toegevoegd na 1 minuut:
videos zijn nog te koop hoor ik heb een panasonic duo recorder staan voor video en dvd.Kan intern kopieren in een betere kwaliteit dan de videoband was

Toegevoegd na 8 minuten:
Overigens zijn mijn oudste videobanden bijna 26 jaar oud en die zijn allemaal nog goed.Soms denkt men dat banden slechter geworden zijn, maar dat is schijn. de tracking van de nieuwere recorder kan het spoor van de oudere recorder soms niet op pikken