Hoeveel kost het om een oplaadbare batterij op te laden?

Ik bedoel hoeveel euro{cent} aan stroomkosten

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
13.7K

Antwoorden (7)

rond de één cent... ±1 cent...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zit wel in de goeie ordegrootte...
AWM
14 jaar geleden
Nee, ik vind foutmarge van ca. 700% helemaal niet in de goede ordegrootte...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goochelen met cijfers is een mooie sport. Hoe kom je bij die 700%? Fyi, van 0,1 eurocent tot 1 cent is de zelfde ordergrootte (macht van 10)...
Vermenigvuldig de aantal watts die je oplader trekt (staat op de stekker meestal) met het aantal uur dat je telefoon oplaadt. Dit is het aantal Wh (Watt-uur) die je oplader trekt. Vervolgens deel je dit getal door 1000 om kilowatt-uur te berekenen.

Daarna ga je naar de website van je energieleverancier om de actuele tarief voor elektriciteit op te vragen. Dit getal is meestal uitgedrukt in euro's per kilowatt-uur. Je vermenigvuldigt dit getal met het aantal kilowatt-uur dat je telefoon heeft verbruikt en, voila, heb je de kosten van het opladen van je telefoon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Nee, zo kom je er niet. Het vermogen dat op je lader staat is het maximum vermogen. Dat wordt in de praktijk gelukkig niet gebruikt, en het neemt bovendien af als de batterij voller wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, dan wordt het alleen maar goedkoper dan volgens mijn methode. Is die afname van wat de accu trekt exponentieel, trouwens? Zou ik wel verwachten als ik erover nadenk...
Stroom uit eenmalige alkalinebatterijen kost € 386 per kilowattuur (kWh). Uit een oplaadbare NiMH-batterij kost de stroom maar € 6,33. Dat is ruim 60 keer zo goedkoop. Hierbij zijn de kosten van de oplader (tussen € 25 en 70) niet meegerekend. Ter vergelijking: netstroom kost € 0,22 per kWh. Dat is 1754 keer zo goedkoop als stroom uit een eenmalige batterij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In ons geval kost het opladen van 2 AA batterijen 2 uur.
De lader verbruikt hierbij 7W p/uur.

7 x 2 = 14

1000 W kost ons 22,97 cent

(22,97/1000) x 14 = 0,32158 cent

Dus 1/3 cent..... sow das goedkoop! :-)

Toegevoegd na 11 minuten:
Goed punt Antwoordman!

Die 0,32158 cent is voor 2 batterijen van 1,3 A
Als je 'zwaardere' batterijen neemt worden ze dus duurder om op te laden ;-)

Dus 0,16 cent per stuk van 1,5V AA met 1,3A

Toegevoegd na 18 minuten:
Voor eventuele puristen. Onze lader gebruikt niet 7W continu, maar begint met 10W en het verbruik loopt terug naarmate de batterij voller wordt. Maar dit is het gemiddelde wat onze stroomverbruiksmeter aangeeft.
(Simplistischere berekening dus, ik ben slecht in wiskunde haha) Ook is je eigen energieleverancier wellicht anders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Jij hebt als eerste een redelijke berekening erop losgelaten.
Wat je nog moet meenemen is dat het om twee batterijtjes gaat en wat de capaciteit van de celletjes is. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed punt! toegevoegd. Dank.
veel minder dan een eurocent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een setje van 2 AA 2500 mAh-accu's bevat ongeveer 6,5 Wh oftewel 0,0065 kWh. Als wegens allerlei verliezen het 3 keer zoveel energie zou kosten om ze op te laden, dan kost dat zo'n 0,02 kWh. Bij een kWh-prijs van 25 cent komt je dan uit op een halve cent.

Wat er op je oplader staat, daar heb je niet zoveel aan, dat zijn de absoluut-maximumwaarden die het ding veiligheidstechnisch kan en mag verwerken. Meestal een factor 1,5-3 groter dan het werkelijke gebruik.

Als een oplader gedurende 2 uur tijd werkelijk 7W in 2 AA's propt, dan zouden die ieder een capaciteit hebben van zo'n 5000 mAh (verliezen meegerekend). De dikste die ik tot nu toe in de winkel heb zien liggen zijn 2800 mAh.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat XiniX zegt is goed

1 cent per keer

http://www.hape.nl/site/?page=21