Hoeveel tijd kost het werkelijk om een telefoongesprek te traceren?

In televisieseries en films wordt veelal aangegeven dat er bijvoorbeeld een minuut volgepraat moet worden om te kunnen traceren waar een beller zich bevindt. Ik kan me voorstellen dat dit misschien wel sneller kan (inmiddels), maar dat men dat liever niet aan de grote klok hangt. Mijn vraag is dus hoe lang het duurt voor de politie om een beller via een vaste lijn te traceren naar de daadwerkelijke locatie van de beller.

Toegevoegd na 16 uur:
Ik heb nu een paar overtuigde antwoorden, maar mis nog een beetje het overtuigende bewijs. :) Wie o wie?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.9K

Het beste antwoord

Volgens mij kost het helemaal geen tijd. Denk eens aan nummerherkenning. Ik krijg jou nummer op mijn telefoon zelfs vóór dat ik heb opgenomen. Zo snel gaat het dus.
Je kunt je nummer afschermen, maar niet voor bijv. 112 en veiligheidsdiensten. Idem voor mobiele bellers, de mast is bekend, anders weet jou mobiel niet dat ie moet overgaan. Meestal zijn er ook meerdere masten bekend omdat jou mobiel daar wel ontvangen is, maar die andere mast is uitgekozen omdat die dichter bij jou was.
Je hoeft dus het gesprek niet eens aan te nemen of er is al bekend waarvandaan er waarheen gebeld wordt. Dat wordt ook allemaal netjes geregistreerd en weer netjes m.b.v. computers op te vragen. Dan is het alleen maar een kwestie van hoe snel je een telefoonnummer kunt intypen waarvan je de gegevens wilt opvragen. Secondenwerk dus.

De tijd dat er iemand met een papiertje in de telefooncentrale langs ratelende relais' moest rennen ligt al lang achter ons.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik zag laatst een aflevering van i didn't know that op national geografic channel. Daaruit blijkt inderdaad dat die minuten die het lijkt te duren in de films veel te lang zijn. In feite duurt het slechts 6 a 7 seconden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo lang duurt het inderdaad totdat de wijk getraceerd is. De precieze plaats duurt echt 59 seconde... En dan nog wat... I didn't know that is van Discovery en niet van National...
Dat is erg duur, maar dat mag de pret niet drukken, wij zijn wereldkampioen afluistervink spelen...

Maar het kan veel sneller hoor, je hoeft niets eens wat te zeggen... Alles wordt opgenomen, standaard en de politie vraagt gewoon de band (of moderner de files) op...

Wist je dat je altijd al getraceerd wordt, hoe kan anders bij jouw de mobiele telefoon gaan, als ze niet al precies weten waar jij uithangt... think about it...

En bij een vaste lijn precies zo... en ik zeg minutenwerk, meer niet, het is zo gepiept... Er moet formeel wel toestemming gegeven worden, formeel, daar heeft de politie weinig boodschap aan... Hele processen worden verloren alleen al daarom... Die Hell´s Angels zijn allemaal vrijgesproken omdat de regels voor afluisteren aan de laars gelapt werden, en dan bij zulk een grote zaak... Nee hoor macht corrumpeert en absolute macht corrumpeert absoluut...

Het is zelfs zo erg dat als ik een sirene hoor van een politie-auto dat ik denk dat hij afgewerkt is en snel naar huis wil...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met de huidige NSA technieken duurt dit 59 seconde. Met enkele seconde is de wijk getraceerd, maar tot de precieze plaats duurt echt 59 seconde. Aldus mijn bron...