Een knal in het lichtknopje, als ik het licht uitdoe. Er slaat echter geen stop door. Hoe kan ik voorkomen, dat het weer gebeurt?

Toegevoegd na 8 minuten:
N.B.: De lichtknop zit aan de muur gemonteerd.

Toegevoegd na 14 minuten:
...en de lamp is een plafondlamp.

Toegevoegd na 1 week:
Bij het sluiten van de vraag: Dank voor de antwoorden.

Overigens is de stop een paar dagen na het stellen van de vraag toch doorgeslagen. Ik heb de stop vervangen en daarna is er geen probleem meer geweest.

14 jaar geleden
6.4K

Het beste antwoord

Dit vonkje ontstaat wanneer een stroomkring wordt onderbroken of ingeschakeld, omdat dan in een hele korte periode de lucht wordt geioniseerd vanwege het hoge potentiaalverschil tussen de plus en min over een hele korte afstand. Hoe hoger de stroom hoe groter de vonk. Daarnaast, als het contact slecht is, is de kans op vonken groter, omdat er dan meer (hoewel kleinere) gebiedjes zijn die geleiden en isoleren. Bij iedere vonk ontstaat er een isolatielaagje vanwege oxidatie. Dus als de vonk lang blijft aanhouden geleid het contact op den duur niet meer.
De knal veroorzaakt door het vonkje kan niet echt voorkomen worden. Hoewel de kans op vonken kleiner wordt als de schakelaar snel wordt omgezet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Het beste antwoord. Oxidatie (corrosie) wordt steeds erger, en daarmee de vonkvorming. Op den duur zal de schakelaar het niet meer doen. Je moet de schakelaar voor die tijd ofwel heel goed schoonmaken (corrosie weghalen), maar dat is in de praktijk bijna onmogelijk, ofwel vervangen. Doe je dat niet, dan krijg je op den duur een slecht contact dat warm wordt wanneer er stroom doorheen loopt. Je hoort zo'n schakelaar soms ook geluid maken als het heel stil is en je je oor ernaast houdt. Een schakelaar die erg warm wordt, dat wil je niet. De stop zal er niet van doorslaan, want er treedt dan wel een vonk op, maar de stroom is niet hoger dan wanneer de lamp gewoon brandt.

Andere antwoorden (4)

Je licht niet meer uitdoen....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Antoni;

Ik heb ook één wandcontactdoos in huis (nieuwbouwwoning van vijf jaar oud) die een klein plofje geeft als ik er een stekker inplug. Verder geen kortsluitingen of wat dan ook, dus is gewoon een sluitinkje in de schakelaar. Als je het niet vertrouwt zou ik die schakelaar (laten) vervangen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vroeg of laat slaat er waarschijnlijk wel een stop door.
Wacht tot het licht is of trek via een verlengsnoer licht van een andere groep.
Schakel de gewraakte groep uit en schroef het deksel van je schakelaar: misschien zit een van de draden niet goed vast en kun je die alsnog vast zetten; in andere gevallen de schakelaar vervangen.
Als je niet zeker bent een vakman inschakelen.

Ik kom de rommel niet opruimen als je iets verkeerds doet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Actie is reactie: jij onderbreekt de stroom en de electrische stroom reageert daarop door een tegenstroom op te wekken die een vonk laat overslaan.