Als je met een magnetron kunt verwarmen waarom dan niet afkoelen (of zelfs vriezen)?

bestaat er eigenlijk een snelle invriezer zoals een magnetron snel verwarmt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Een magnetron laat inderdaad de moleculen in vocht trillen door. Voorwaarde is wel dat er een vloeistof in het product zit, als je iets in de magnetron doet waar absoluut geen vloeistof in zit, wordt het niet in de magnetron verwarmd.

Doordat het een wisselwerking is worden de moleculen heen en weer geslingerd waardoor wrijving (warmte) ontstaat. Daarom worden producten die je in een magnetron verwarmd snel warm, maar ook koelen ze snel af.

Er is inderdaad een apparaat dat snel kan afkoelen, een blast chiller. Het is een (soort) vriezer die nog kouder dan -18 koelt en de lucht binnenin circuleert. Vaak worden producten ook in rvs (roest vast staal) bakken in de blast chiller geplaatst, dit om het proces te versnellen, rvs geleid de temperatuur erg goed en kan tegen zowel hoge als lage temperaturen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

In theorie is dat goed mogelijk...

Als je ziet dat een magnetron de watermoleculen aanzwengelt, zoals iemand die op een schommel zit precies dan duwt dat hij hoger komt... Zo moet het ook theoretisch mogelijk zijn om precies tegen te werken, dus dat de persoon precies de verkeerde kant op duwt en zo de schommelaar laat stoppen...

Omdat ik het niet in de praktijk zie, moet ik aannemen dat het toch een praktische factor is die dat belemmert, maar het zou theoretisch heel goed mogelijk moeten zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Tegenschommelen" is de praktijk:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Laserkoeling
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je rembem, jij laat zien wat ik vermoedde...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een magnetron laat de moleculen zich tegen elkaar aanwrijven. Moleculen kunnen zich in relatieve rust bevinden wat dus bij elke temperatuur kan zijn. daardoor bereik dus niet het vriespunt van watermoleculen die de microwave manipuleerd.
omdat ze daar de koelkast en diepvries voor hebben uitgevonden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is een fundamenteel verschil.

Een magnetron brengt energie in het system 'je bord eten' door er electromagnetische straling opaf te sturen. Die straling wordt opgenomen door watermoleculen die sneller gaan trillen. Dat noemen we warmte. Warmte kunnen we op heel veel manieren toevoegen: We verbranden iets onde rhetgeen we willen verwarmen, of we laten een stroom door een draad gaan of we sturen er straling op af.

Tot nu is er maar een practische manier om warmte af te voeren. Door de meest 'warme' deeltjes te laten verdampen. En dat is de manier die we in een koelkast gebruiken bv.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat apparaat bestaat maar is niet voor particulier gebruik. Het is een soort lopende band die mbv extreme kou een warm gerecht in enkele minuten bevriest. Dat is iets wat in een normale diepvries nooit lukt.

Toegevoegd na 6 minuten:
Even gezocht nog en het apparaat heet een shock freezer. Zie link.

Apparaat kost 5.000 euro.
paulus811
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
Dank voor je duim. De komende maanden kun je je gerecht gewoon afgedekt buiten zetten (als je die mogelijkheid hebt). Ik doe dat ook en veel sneller dan op die manier krijg je het niet gekoeld.
Omdat dat in de aard van het apparaat zit.Een magnetron buis zet de watermoleculen aan het trillen die daarom hitte doen ontstaan..vrijwel alle koel apparaten werken met verdamping druk en condenstatie.en een magnetron werkt zo eenmaal niet. Supersnel vriezen gaat eigenlijk alleen als je een plons vloeibare stikstof ergens over uit stort.,zoals het "cryo koken"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de anti-frequentie kent van Waterstof
zou het misschien wel kunnen.