De meeste blue-ray spelers kunnen gewone dvd's 'upscalen' naar (bijna) HD kwaliteit.

Vraag: Is dat ook echt te zien en welke techniek wordt daarbij gebruikt ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (4)

Het is nep. Je kunt niet meer definitie eruit halen dan in het basismateriaal zit.
Hetzelfde ga je meemaken als de landelijke omroepen in HD gaan uitzenden. Het merendeel zal geupscaled zijn met af en toe een stukje echt HD. En dat zal wel een tijdje duren...
AWM
14 jaar geleden
Dat is echt fictief, een dubbeltje wordt niet zomaar een kwartje!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit hangt af van de kwaliteit van de scaler in de blu-ray (niet bluE-ray). Goedkope ( <300 euro) spelers hebben meestal goedkope scalers die bijna niets verbeteren.
Details toevoegen doet het upscale-proces niet, maar een goede scaler zal o.a het staircasing-effect (getrapte randjes) kunnen onderdrukken.
Detaillering zoals een blu-ray schijf dit kan laten zien, lukt natuurlijk niet met upscalen van dvd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zit wel degelijk verschil in de verschillende technieken die gebruikt worden. Je SD beeld zal natuurlijk nooit zo scherp worden als 1080HD beeld, maar bv. een Faroudja processor geeft zeer goede resultaten. Deze vindt je o.a. in AV-receivers vanaf ongeveer 500 euro.