Waarom hoor ik een licht dimmer zoemen?

Sja... ik word er helemaal gek van. Op mijn kroonluchterlamp (klinkt heel wat, maar valt mee hoor) zit een dimmertje, deze zoemt HEEL irri :(

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
3.7K

Het beste antwoord

het dimmen van het licht gebeurd door middel van een spoel, hoe verder het contact over de spoel staat hoe feller het licht, de spoel genereert echter ook een klein magnetisch veld, dat is het gezoem wat je hoort. Duurdere uitvoeringen hebben dit niet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

In een dimmer zit een trafo (stroomregelaar) die kan, als hij van inferieure kwaliteit is, een brommend geluid maken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Soms wil het nog wel eens helpen,als je een beetje verstelt,meer/minder licht.Bij mij werkt het wel.

Succes.