Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is goedkoper? De koelkastdeur openen of het tl-licht aandoen? (zie mijn uitleg)

Als ik in het donker de keuken binnenkom om iets uit de voorraadkast te pakken doe ik vaak de koelkastdeur open zodat ik wat licht heb. De kast staat naast de koelkast dus heb ik genoeg licht.
Soms doe ik het licht aan, tl balk, maar het duurt een kleine fractie voor die aanfloept. Als het licht dan aan is heb ik hetgeen ik wilde pakken snel gevonden en gaat de lamp weer uit. De lamp staat dus vrij kort aan. Wat is dan goedkoper qua stroomverbruik? De koelkastdeur even open doen of de tl-verlichting aandoen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Licht aandoen.

De tijd dat je koelkast open staat verbuirk je EN stroom voor verlichting EN warm je de inhoud van de koelkast op (Je laat koude lucht er uit, en warme lucht erin). de koelkast moet dan draaien.

Een TL is enorm zuinig in verlichting, en het idee dat het opstarten van een TL heel veel stroom kost is een urban myth (Zie een vraag van een paar manden geleden).

Gewoon het licht aan doen

Toegevoegd na 42 seconden:
Hierbij de link naar de vraag
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Gewoon het licht aan doen, kost zo goed als niets. Als je de koelkast als verlichting gebruikt,warmt de inhoud van de koelkst op en gebruikt daarmee meer energie,dan de TL lamp.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zaklampje meenemen, is dat een optie?

Zaklampje meenemen...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je verliest de met moeite opgebouwde koelte als je de koelkast open doet. Dat kost véél meer energie dan ff een lampje aan doen!

Toegevoegd na 2 dagen:
Of een knijpkat kopen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding