Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het beter om je laptop uit te schakelen of om hem op standby te laten?

Ik vraag me dit af aangezien ik mijn laptop een aantal keer per dag opstart en afsluit.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Voor de levensduur van de laptop maakt het niet uit. Voor de batterij een beetje. Als je de laptop niet aan netsroom hebt hangen is het beter om de laptop uit te schakelen.

De standby (slaapstand) vraagt een klein beetje stroom. VOordeel is dat de laptop heel snel start en je verder kunt waarmee je gebleven bent. Als ik in de trein zit en moet overstappen vind ik het in standbye stan zetten handiger. Ook al omdat ik alleen het scherm hoef dicht te klappen.

Op het werk in de lunchpauze laat ik de laptop gewoon aan (op netstroom). Eventueel vergrendel ik het systeem (beveiliging). 's avonds zet ik de laptop helemaal uit.

Of het beter is, hangt m.i. vooral af van wat je ermee wilt doen. Om stroom te besparen is het beter om uit te schakelen als je helemaal klaar bent en aan te laten als je aan het werk bent (op netstroom).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ik zou persoonlijk voor standby kiezen, dan is ie elke keer veel sneller opgestart. Nadeel is dat je dan de accu sneller leeg trekt als ie niet op je adapter is aangesloten.
(Lees meer...)
AWM
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
en als je nu even van huis gaat antwoordman, dan kan je toch kortsluiting/brand krijgen?
of loopt dat wel los?
AWM
14 jaar geleden
Ik kan me geen enkel krantenbericht herinneren van zo een ongeluk. Dus dat loopt wel los.
Rieneke1
14 jaar geleden
dank en +1
Ik zet mijn laptop altijd uit omdat dat zowiezo beter is voor het milieu, en de batterij loopt dan niet leeg (behalve als je hem aan het opladen bent ;) Standby doe ik als ik bijvoorbeeld 1 min naar beneden ga ect.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Persoonlijkzet ik hem/haar altijd uit! Al die apparaten die standby staan vreten natuurlijk wel stroom!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Vreten? Het standby-verbruik is verwaarloosbaar klein.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Antwoordman, ik stelde ook AL die apparaten, zoals radio,televisie,dvd speler,mediabox tegelijkertijd! Ik bedoelde dus niet 1 apparaat.
Ik klap hem ondertussen altijd dicht. Bij mijn laptop moet ik internet nog apart opstarten en dan is het net wat antwoordman zegt wel handig dat ie snel weer opstart omdat ik anders steeds weer ook opnieuw internet er bij op moet starten.

Ik ben hem ook wel eens vergeten uit te doen wanneer ik naar bed ging en de volgende morgen startte hij dan net zo snel weer op en had ie heel weinig batterij verbuikt.

Echt goed zal het wel niet zijn maar ik heb er tot nu toe nog nooit problemen mee gehad.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenlijk laat ik computers altijd aan staan tenzij ik op vakantie ga ofzo maar ik zit ook altijd te downloaden stand-by kost trouwens maar 1% van het vermogen van een pc die je gewoon aan hebt staan slaapstand kost een te verwaarlozen hoeveelheid energie.
Voor de computer is het beter hem niet zo heel erg vaak aan en uit te doen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt hem net zo goed stand-by laten staan. In de diepste slaapstand verbruikt dat verwaarloosbaar weinig stroom.

Wel is het beter om je laptop niet helemaal permanent aan te laten staan. Soms wordt het systeem na een tijdje wat minder stabiel. Als je dat merkt, is het beter om even te rebooten. Of anders eens per week standaard te rebooten, of bijvoorbeeld de laptop 's avonds, als je hem zeker niet meer gaat gebruiken, uit te zetten.

Maar meerdere malen per dag uitzetten, dat is nergens voor nodig. Gewoon zo instellen dat hij stand-by gaat als je hem dichtklapt is het meest praktische.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding