Kun je een periflexstekker(5 poot) ombouwen na een gewone stekker?

kookplaat 4pits terug na 220v stekker

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (4)

Nee want die periflexstekker is 3 fasenstroom... En een gewone stekker is eenfase stroom...

dus gaat niet...

Toegevoegd na 5 minuten:
(Ben je er goed in en weet je wat je doet , dan kan dat wel... Dus dan ga je van een periflex naar een gewone als volgt:
Je kunt één fase nemen en één aarde en dan kun je die twee aan een gewone stekker maken dan werkt dat goed... Maar dan moet je die andere goed wegbergen, maar andersom is echt onmogelijk)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iemand schrijft:
'Hallo Heren.Ik heb toch maar de proef op de som genomen met alle gevolgen van dien natuurlijk.Heb de kap van de electrische aansluiting verwijderd en het spulletje bekeken.Gezien dat onder de kap de 2 zwarte draden welke zich in de perilex snoer bevinden overgaan onder de kap naar 2 bruine draden.Voorheen schijnt hier een normale stekker op te hebben gezeten.Via een lasdoos en kroonstenen het 1 en ander doorgelust (vanaf stekker aansluiting) dus de 2 zwarte met de bruine en de blauw en aarde met elkaar (alles weer veilig afgesloten natuurlijk) en toen de prik erop.En waarrempel het lijkt te werken.Alles doet het en ook de toerenregeling van een fan werkt oke.Alle apparatuur even bekeken op vermogen en dan kom ik totaal toch wel ruim uit onder de 3000 watt. Ik hou dit toch zelf even als een tijdelijke oplossing want ik ga toch het 1 en ander laten maken zodat er weer de oude perilex stekker op kan.In het voorjaar ga ik verbouwen dus dan wordt er zeker wat pvc pijp en nieuwe draden naar beneden aangelegd.'

Ff googlen naar 'periflex to 220'.
;)

Toegevoegd na 16 minuten:
Maar technisch gezien moet 't dus kunnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vraag is dus vooral of het apparaat wat aan die stekker zit ook wel op 1 enkele fase kan werken en of je stroomafname daarbij niet boven de toegestane maximale waarde uitkomt, de boel niet te warm wordt etc etc. Als dat allemaal negatief beantwoord wordt, dan is het in essentie niet meer pootje afknippen en doorverbinden.

Maar bedenk wel, er is een reden waarom de fabrikant voor deze aansluiting heeft gekozen en om daar zelf mee te gaan klooien terwijl je de gevolgen niet kunt overzien is niet verstandig!

En: resultaten uit het internet bieden geen garantie
En2: Als je verzekering er achterkomt nadat de boel is afgefikt krijg je niets vergoed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een kookplaat met een perilexstekker is meestal 2x230 volt. Dit houd in dat er 2 kookzones van de kookplaat op 1 groep is aangesloten. Dus als u er een gewone randaarde stekker op aan wil sluiten kunt u de helft laten werken. (Of dit praktiesch is moet u zelf beoordelen.)