Hoe heet het kleuren type van de voormalige super 8 mm rollen film ver voor de video tijd

Ik wil bepaalde videofilms een jaren 70 look geven.Er is namelijk een verschil te zien tussen de filmkleuren in de tijd van de apollo lanceringen de vietnam oorlogsreportages en de filmkleuren van nu.Waar is de kleur nu anders door?net zoals sepia een kleurtype is voor verouderde zwartwit fotos is ,staat het kleurtype ????
voor de de oude jaren 70 rolfilmkleuren.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

Net als de Z/W foto's van toen, ook gewoon Z/W waren, waren de kleuren uit de jaren 70 ook gewoon kleur. Het sepia effect treedt bij Z/W foto's op, doordat het stopbad niet 100% de werking van het ontwikkelingsbad stopte en de fixeer niet goed genoeg was, het Z/W te behouden. Door licht en lucht verkleurde (vergeelde) de foto's tot sepia. Indien de kleuren uit de jaren 70 niet goed vastgehouden zijn, zullen ze ook verkleuren/vergelen. Echter weet ik niet, of er een 'sepia voor kleurenfilms' bestaat.