Kunnen duurdere cat5e kabels ooit sneller zijn dan goedkopere cat5e kabels? (Beide zonder beschermingsmantel (folie).)

(Bij verder gelijke omstandigheden.)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Duurdere niet perse, kwalitatief betere wel (en die zijn waarschijnlijk duurder).

Het beste antwoord

Kwalitatief hoogwaardige kabels hebben minder last van storing en kunnen meer data zonder fouten transporteren. Daarvoor is de gehele dataoverdracht sneller, maar niet per se sneller dan het transport van een enkel bit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe kunnen ze dan minder last van storingen hebben?
Heeft dat met de dikte van de onderlinge kabeltjes te maken, of 't soort plastic wat ze als mantels gebruiken?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De dikte speelt zeker mee. Ik heb kabels met dunne 'litze' aders gezien die bij een kleine bocht al verbindingsproblemen opleverden. Ook in de connectoren zit een groot verschil. Ik denk dat ook het isolatiemateriaal in mindere mate meespeelt (invloed op de demping) en waarschijnlijk zullen een aantal 'profeten' beweren dat het kopergehalte van de kabel ook een rol speelt...

Andere antwoorden (4)

Ja. Er zijn duidelijke verschillen tussen de geodkopere en duurdere versien. De goedkope kunnen zelfs tot brand leiden!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb geen idee wat dat voor kabels zijn, maar ik vermoed,dat ze een stroom(pje) moeten geleiden. Over het algemeen geldt dat duurdere,dus kwalitatief betere kabels de stroom beter zullen geleiden dan goedkopere. Misschiennheb je iets aan dit(leken) antwoord!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
niet zozeer senller, alswel stabieler. En dat houdt de snelheid opp peil.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
CAT5 (en alle varianten daarop) geeft al aan dat de kabel aan bepaalde specificaties moet voldoen.
Als dat niet zo is dan mag je als fabrikant je kabel niet CAT5 noemen.
Wat betreft de specificaties doet een goedkopere kabel dus niet onder voor een duurdere.

Overigens, wil je je gehele bekabeling (dus van point-to-point) aan de specificaties laten voldoen dan moet je ook kijken naar je patchpanels en patchkabels.
Zo'n bekabeling als geheel heet dan niet CAT5 maar krijgt een andere benaming maar die is me even ontschoten.

In de praktijk moeten kabels op patchpanels afgemonteerd worden volgens bepaalde regels.
Zo mag het 'ontwisten' niet groter zijn dan, ik meen, 12 mm.

Je kunt je bekabeling gecertificeerd krijgen, sommige bedrijven doen dat voor je.

Dat je brand kunt krijgen van goedkope kabels (bij UTP, Unshielded Twisted Pair) is mij niets van bekend en ik kan het me gezien het weinige vermogen ook niet iets bij voorstellen. Maar ik ben vaker dingen tegengekomen waarvan ik dacht dat het niet kon, dus.......