Hoe is mogelijk dat er zulke grote hoeveelheden informatie op een chip kunnen worden opgeslagen?

De afgelopen jaren lijkt het niet op te kunnen.
Waar je 10 jaar geleden nog een goede computer had met 1 Gb geheugen zijn er nu al memorysticks (geheugenstokjes) met 8 Gb en vast al wel meer. Maar dat wordt allemaal op dat zelfde vierkantje gepropt. Hoe krijgen ze dat voor elkaar?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

De verkleining van chips en dergelijke kan nog lang door gaan .Het is zelfs zo dat de chip industrie nog zeker tot het jaar 2030 door kan door ontwikkelen met het verkleinen van componenten.
Die verkleining komt vooral op rekening van de lithografie: het proces waarmee zeer sterk verkleinde afdruk maskers van chip tekeningen ,gedrukt worden lege silicium schijfjes die chips worden.. Een chip bestaat uit 30 of 40 van die laagjes bovenop elkaar.
Met behulp van ultraviolet licht, een enorme lens en geavanceerde software kan een chipmachine patronen afbeelden met een nauwkeurigheid van 45 nanometer – 45 miljoenste van een millimeter. Straks wordt de schaal verkleind tot 20 of 30 nanometer, dankzij alweer een nieuwe lichtbron met nog kortere golflengte.Zie het als het verschil van grootte tussen de putjes op een c.d of een blue ray dvd.Er zijn nu al chips waar al 2 miljard transitoren op zitten.men verwacht dat de wet van Moore het nog wel een jaar of 15 volhoudt.Wat de vergroting van de capaciteit van harde schijven betreft.Dat is een methode om de magneet veldjes op de harde schijf niet horizontaal in de magneet laag aan te leggen, maar ze worden verticaal neer gezet.Dus veel meer gegevens per cm2 harde schijf.Vergelijk een 1vierkante m2 groot trottoir met een harde schijf. Als je de stenen op hun kant zet kunnen er ineens veel meer stenen bij.Dat je dan geen bruikbaar trotoir hebt doet niet terzake.Maar wel op micro niveau voor een harde schijf.Ik meende een jaar of vier geleden ergens gelezen te hebben dat hitachi de verticale wegschrijf methode had helpen ontwikkelen.Was nog in expirimentele fase.Is nu 4 jaar later dus al consument rijp.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik heb ze al gezien van 32 GB, maar verschrikkelijk duur nog. En dat is net zoveel als ik aan geheugen op mijn laptop heb zitten. Maar ik geloof niet echt dat ik wil weten, waarom er steeds meer info op zo'n klein chipje past. Sinds ik heb gezien hoe klein een 1.4 TB schijf eigenlijk is...