hoe moet ik een lichtsensor aansluiten op een 12vdc motor om hem te laten draaien als het donker wordt

Ik wil een solarpaneel op de zon laten draaien

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (4)

Er is een plus en een min...

Sluit aan en als de motor de juiste richting draait, laat hem dan zo staan, en anders pool je het om...

Maar zo simpel is het wellicht niet...

Toegevoegd op 17-06-2009 12:25:02
Wil je de motor zo laten werken dat het paneel op de zon gericht blijft, is dat je vraag?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja hij moet op de zon blijven staan maar dat is het probleem niet de licht sensor zorgt wel dat hij stopt dmv schaduw (kan ik de sensor direct tussen de motor en de spanning plaatsen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk, dat is een zeer lastig cybernetisch probleem... maar het hoeft niet, het paneel werkt ook als de zon er niet recht op staat... bijna net zo rendabel... dus laat het... Gewoon plaatsen op het oog en laat de energie maar stromen... dat is mijn advies...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je moet het paneel onder een hoek van 15Graden zetten dan heb je de meeste lichtopbrengst cq stroom!.. laat even weten hoe of wat :)!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
idd is 15 graden zo'n beetje de goede hoek. Zie een eerdere vraag van mij:
http://www.goeievraag.nl/vraag/stand-zonnepaneel-winter.6660
merk motor? eventueel foto's van?.. kunnen we namelijk even google raadplegen? graag iets meer info?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik zal proberen foto,s bij te zetten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Merk motor maakt toch niets uit? Het is een DC (gelijkstroom motor) die op 12 Volt werkt. That's all you need to know
(eventueel nog stroomsterkte voor de schakelcapaciteit van de transistor)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gaat mij met name om het schakelgedeelte..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet met de schakeling die je maakt gewoon 12V kunnen uitsturen. Onafhankelijk hoe de motor werkt lijkt mij.
Met alleen een lichtsensor wordt het moeilijk. Je zult toch op zijn minst een schakeling moeten maken met een transistor erbij.

Gebruikk je alleen een sensor dan zal de motor steeds harder gaan draaien naarmate het donkerder wordt.
Er is dan niet echt een schakelpunt waarbij hij ineens inschakeld.

Zie ook onderstaand schema. Je moet wel een inlog aanmaken voor deze site.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
oke bedankt voor dit antwoord (hoe maak ik een inlog aan????
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.elektor.nl/registratie.45587.lynkx?key=registration&returnUrl=credit-payment.589.lynkx
De stroom die de motor nodig heeft op te draaien is te groot voor de sensor. Daarom moet er een transistor tussen. In deze eenvoudige schakeling kun je volstaan met een transistor. Je zult deze wel moeten beschermen tegen de mogelijke inductiespanningen van de motor met een condensator en wellicht een spoel. Welke transistor je moet gebruiken hangt af van de stroom van de motor. Je zou een zgn. dalingtontransistor kunnen nemen. Dat zijn twee transistors in een behuizing. Die hebben een hoge versterking.