Er liggen draadjes tussen twee lagen in... Die draadjes maken kortsluiting op de plek waar jij drukt...
En je kunt er door kijken, want het is een beeldscherm...

Kort en simpel gezegd komt het hier op neer...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zitten allemaal kleine 'sensoren' onder het touchscreen, en die registreren het als je het aanraakt.
Hierdoor komt het o.a. ook, dat als je krasjes hebt op je touchscreen, dat het niet meer goed werkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ook niet helaas.
Er zijn i.h.a. twee soorten: Eén type werkt capacitief, dat wil zeggen dat de aanwezigheid van je vinger de waarde verandert van condensatortjes in een matrix.
De andere werkt op de weerstand van je huid, je vingertoppen in dit geval.
AWM
14 jaar geleden
je hebt een hele hoop verschillende touchscreens? van welke wil je wat weten?? van gadgets?? handhelds.. u name it, i tell u.

Toegevoegd op 16-06-2009 10:49:47
vul nog wel even aan van 't antwoord hier boven..

je hebt ze ook met geluidsgolven.. die gaan verticaal en horizontaal.. zodra je je vinger ergens plaatst doorbreek je die golflengte. en wordt er een cordinaat bepaald dat is dan de plaats waar jij drukt. op 't beeldscherm
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hetzelfde wordt ook gedaan met infrarood licht, zelfde principe.
Op de site (a1 touch solution) in de bron is informatie te vinden over de verschillende typen TS en ook hoe sommigen werken.

Daarnaast geeft Wikipedia (ook bron) natuurlijk uitgebreide overzichten van de soorten en werking in TS.

Generiek kun je de volgende soorten TS onderscheiden:

Capacitief - Door spanning weg te voeren via de vinger, treedt een reactie op.

Accoustic Surface Wave - Onderbreking van geluidsgolven veroorzaakt reactie.

Resistief - weerstand wordt verhoogd of verlaagd en is daardoor niet afhankelijk van een geleidend object (kan door meerdere voorwerpen worden bestuurd).