In hoeverre werkt een koolborstelloze motor anders dan eentje met koolborstels?

In nieuwe wasmachines, en misschien ook wel in andere apparaten, zitten tegenwoordig koolborstelloze motors.
Ze zouden stiller zijn. Maar volgens mij zijn de koolborstels om stroom op de commutator te zetten. Hoe doet een koolborstelloze motor dat dan en waarom zou ik er zo een moeten hebben?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Bij een borstelloze motor, is de zaak 'omgedraaid', de stator heeft wikkelingen en de rotor niet.
Je hebt electronica nodig om hem aan te sturen, maar hij heeft geen slijtende borstels, da's een voordeel.
Plaatje bij antwoord
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Begrijp ik het goed dat dan de vier stator onderdelen die op je foto staan om de beurt een stroomstoot krijgen waardoor de rotor wordt aangedreven?
AWM
14 jaar geleden
Ja, een electronisch circuit doet dat. Met als voordeel dat het toerental heel makkelijk te regelen is.