Hoe werkt een fax?

Ik vind het zo raar, dat je iets door een machine heen haalt en op hetzelfde moment komt er hetzelfde papiertje ergens anders terecht. Ik snap niet hoe dat kan.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
11.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zet het maar bij reacties, want een antwoord is het niet, maar: In een faxapparaat zit een piepklein mannetje (of vrouwtje natuurlijk) met een fotografisch geheugen en goede stemcontrole. Op het moment dat je het origineel laat scannen door het faxapparaat zit het mannetje of vrouwtje heel goed op te letten wat er onder hem of haar langs voorbijkomt. Dit onthoudt hij dan met zijn goed ontwikkelde geheugen. In een faxapparaat zit ook een klein telefooncelletje, het mannetje gaat nadat hij het origineel heeft gezien snel naar de telefooncel en belt zijn collega in het ontvangende faxapparaat op, daar vertelt hij precies wat hij gezien heeft. Het ontvangende mannetje onthoudt goed wat hem verteld is en tekent dit daarna op een stuk papier.
====================== Dit is uiteraard grappig bedoeld en niet ten koste van iemand, ik vind het een goede vraag, maar de antwoorden hieronder geven al een aardig beeld hoe het werkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
P.S. die stemcontrole is nodig om de hoge tonen te kunnen zingen die bij de handshakeroutine gebruikt worden, dat is dat hoge geluid dat je hoort als een faxapparaat de telefoon opneemt, hiermee wordt een verbinding tot stand gebracht om de enen en nullen te kunnen versturen.

Het beste antwoord

Simpele versie:

Een fax is een kopieermachine die in twee delen is gesplitst. Die twee delen praten met elkaar via de telefoonlijn. In een normale kopieermachine zitten die twee delen in hetzelfde apparaat, met een kabeltje ertussen.

Uitgebreide versie:

Het verzendende apparaat legt als het ware een ruitjesrooster over het origineel heen, met pietepeuterig kleine vakjes. Voor elk vakje wordt met een lichtsensor gekeken of het vakje zwart of wit is.

Dan belt het verzendende apparaat het ontvangende apparaat, via een gewone telefoonlijn. Ze babbelen wat via een internationaal afgesproken piepjestaal. Daarmee spreken ze af hoe snel ze zometeen zullen piep-babbelen, en welke mogelijkheden ze wel en niet zullen gebruiken.

Daarna begint het versturen van de informatie.

De verzendende fax heeft met zijn lichtsensor voor elk vakje in het ruitjespatroon gemeten of dat vakje zwart of wit is. Hij stuurt die informatie nu naar de andere kant: een hoog toontje voor een zwart vakje, een laag toontje voor een wit vakje. Of andersom, dat weet ik zo niet uit m'n hoofd.

De ontvanger hoort die piepjes, en kan dus aan zijn kant de ruitjes wel of niet inkleuren met zwarte inkt. Aangezien die ruitjes erg klein zijn, lijkt het van een afstandje net of je het origineel in handen hebt.

Het echte verhaal is wat ingewikkelder, maar dit is waar het in essentie op neerkomt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 voor een goede maar toch enigszins simpele uitleg.

Andere antwoorden (8)

Het wordt van papier gecodeerd in nullen en enen en bij jouw worden die nullen en enen weer gedecodeerd op papier...

that´s it...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bij de verzender wordt de afbeelding omgezet in nullen en enen. Deze worden bij de ontvanger weer omgezet in een plaatje. De printer print vervolgens het plaatje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is niet hetzelfde papiertje hoor.
Het papier wat je erin stopt komt er gewoon aan jou kant weer uit. Wat er op het papier staat wordt ingescand en via de telefoonlijn doorgestuurd naar de andere kant waar het weer wordt omgezet in de tekens die op papier moeten komen. Het gebeurt dus niet geheel gelijktijdig. Er zit echt even een momentje tussen van coderen, doorsturen en decoderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het werkt precies hetzelfde als een kopieerapparaat....alleen ligt het scan gedeelte een stuk verder weg dan het afdruk gedeelte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
net als mailen, het apparaat leest de letters, die stuurt ze naar het andere apparaat en die leest de letters en zet ze weer op papier.
en het is een nder papier hoor. de fax moet je gewoon bijvullen. :D
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoho, een fax leest helemaal niet de letters.
Een fax lees enkel puntjes; per puntje kijkt-ie of het licht of donker is, en die informatie stuurt-ie door naar de andere kant van de lijn. De mens die al die puntjes in de juiste volgorde ziet (de ontvanger van de fax), díe leest de letters!
Gewoon met bits & bytes...

Jouw tekst die gelezen word, word gecodeerd door jouw fax-apparaat en het fax-apparaat van de ontvanger decodeerd het naar de tekst die jij gefaxt hebt...

Zo simpel is het...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De signalen die verstuurd worden door een fax zijn analoog. Fluittoontjes die gemoduleerd worden.
De fax bestond al lang voor het digitale tijdperk.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat heb je goed opgemerkt, maar in de basis is het systeem wel binair toch als ik het goed heb? Dat wil zeggen, de reden dat veel faxen alleen monochrome afbeeldingen produceren komt omdat er inderdaad slechts een code wordt gehanteerd in het faxprotocol waarbij een pixel aan of uit kan staan?
AWM
14 jaar geleden
Ja, het plaatje wordt wel eerst opgedeeld in pixels, waarna het geheel analoog verzonden wordt.
Zie:
http://www.geocities.com/SiliconValley/Vista/7055/fax.htm
Als aanvulling op Rotaluclac nog het volgnende:

Bij een fax worden witte en zwarte lijnen (vectoren) gescand en deze gecodeerd naar bits. Een korte code voor een witte lijn, een lange code voor een zwarte lijn.
Net als bij Morse zijn dus niet alle codes even lang; vaak voorkomende lijnen/vectoren hebben een kortere code dan minder vaak voorkomende lijnen.

Daarom duurt het versturen van een zwart vel papier ook langer dan van een wit vel papier.