waarom plast mijn kat op mij en op mijn schoenen?

Oké, ik ben op reis geweest maar er was iemand voor de opvang. En het gebeurt ook als ik niet op reis ben. Mijn kat komt op mij liggen of zitten en plast dan. Vooral als ik bedekt ben met één bepaald deken doet hij dat. Hij plast soms ook op dat deken als het er gewoon ligt, maar als ik ook nat ben is dat natuurlijk dubbel goor.
Hij plast ook op mijn schoenen. Ook op nieuwe sandalen die ik net in de solden gekocht heb, dus het is niet "die ondingen waarmee ze weg gaat". Die schoenen konden hooguit naar schoenenwinkel ruiken. Of op mijn fietswielen, dat kan ik wel opvatten als "de vijand" die me wegneemt van hen.
Het is een aanhankelijke kat, maar veel minder dan mijn andere. Meer de avonturier die ook graag buiten rondstruint en op de vensterbank zit langs buiten om de boel in de gaten te houden. Het prikkelt hem enorm om eens langs voor buiten te gaan, maar dat doe ik niet want mijn straat is tijdens de spits redelijk druk. Om maar te zeggen: het is echt niet zo een pakkerige salonkat als mijn andere snoes.
Maar waarom doet hij dat nou? Ik kwam gisteren net uit de douche dus dat was echt balen. Ik heb hem dus niet meer in de woonkamer gelaten tot deze ochtend en dan zie ik dat hij op die gloednieuwe sandalen (die nog in de gang stonden) geplast heeft....

3 jaar geleden
in: Dieren
4.4K
Rieneke1
3 jaar geleden
Heb je onlangs nog een verse plas ingeleverd bij je dierenarts?
liveisgreat
3 jaar geleden
ja, geen medische redenen

Antwoorden (1)

Bah wat vervelend.

Als hij voorheen dat gedrag nooit vertoont heeft, zou ik bij de dierenarts langs gaan. Onze poes deed dit voor een paar jaar terug ineens, bleek dat ze pijn had en de instap in de kattenbak niet kon maken. Dus piste ze overal. Stoel, schone was, deurmat.

Onze kater heeft ook zoiets gedaan de eerste keer dat we met vakantie gingen. Er was ook oppas geweest. En toen we terug kwamen piste hij, met moeite van zich af. Hij had een ernstige blaasontsteking en blaasgruis, vooral katertjes zijn daar gevoelig voor zei de dierenarts.

Het dekentje goed uitwassen en voorlopig maar even wegleggen denk ik. De sandalen inspuiten met uri-go of urine-off. Dan gaat de pislucht eraf. Dat spul lost de enzymen in urine op en verwijdert de geur dus echt, waar schoonmaakmiddelen het alleen maar maskeren, maar de kat ruikt het nog steeds. Zolang hij het ruikt, zal hij op dezelfde plek blijven pissen.
3 jaar geleden
liveisgreat
3 jaar geleden
hij doet dat al heel lang hoor, niet pas. Telkens als ik op reis ga. Of als ik na een tijdje thuis, terug ga werken. op mij plassen als ik onder dat dekentje lig.
Ik kom van de dierenarts. Hij zegt: puur protestgedrag Maar zo gek dat het dan op dat ene dekentje is toch. en op mijn sandalen en fiets en ik zag nu ook op plastieken zakken (dat doen ze al altijd als ik een plastieken zak op de grond zet daarop plassen). Grrrr.
Dekentje is inmiddels gewassen en ik merkte dat er ook plas op de zetel geraakt was, dus daar moet ik dt spul op doen anders wordt dat misschien een nieuwe plasplaats. Ik baal echt, ben net naar het wassalon geweest om de mousse van de zetel te gaan wassen, en de overtrek is aan het drogen.