Hoe heet het als een paard adem uit blaast en daarbij zijn lippen laat trillen?

Paarden doen het vaak, dat bekende geluid waarbij ze hun lippen laten trillen met lucht dat ze door hun lippen laten ontsnappen.
Niemand om me heen weet het, en omdat ik niet weet hoe het wordt genoemd, kan ik ook niet opzoeken wat het betekent en waarom ze dat doen.
#Aanvulling#
Wat ik zoek is het geluid dat een paard doet - vaak in rust en zonder activiteit - waarbij het lijkt alsof het paard door uit te ademenen zijn lippen laat trillen.
Het lijkt op gedrag dat de mens ook doet.
Na een belastende handeling of iets wat energie heeft gekost.
Het diep en luid uitademen - Zuchten.
Hoe zucht een paard?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Dieren
4.9K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@MiniMeMiniLife, het gedrag van het paard, zoals jij het beschrijft heet: Flemen. Het paard ruikt iets bijzonders. Activiteiten leiden het paard af, maar juist als het in rust is, is het attent op onbekende geurtjes.

Antwoorden (2)

Dat wordt meestal briesen genoemd.
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Nope, dat is niet wat ik zoek.
Wat ik zoek is het geluid dat een paard doet - vaak in rust en zonder activiteit - waarbij het lijkt alsof het paard door uit te ademenen zijn lippen laat trillen.
Het lijkt op gedrag dat de mens ook doet.
Na een belastende handeling of iets wat energie heeft gekost.
Het diep en luid uitademen - Zuchten.
Hoe zucht een paard?
TurfGraver
3 jaar geleden
Hier allemaal termen maar waarom ze Engels zijn?
https://www.bitmagazine.nl/gedrag-artikelen/wat-zegt-mijn-paard/5855/
Briesen is inderdaad de Nederlandse term waar ik het onder ken.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
3 jaar geleden
Een 'lipscheet' bij een paard wordt inderdaad "briesen" genoemd. (+)
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
In het paardenjargon komt de term lipscheet niet voor. Een paard doet dat niet.
Het is straattaal voor zoals men in het Engels zegt: blowing a raspberry.
https://www.quora.com/Where-did-the-term-blowing-a-Raspberry-originate
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Het woord dat vragensteller zoekt is niet "briesen". Vragensteller heeft het over uitademen waarbij de lippen trillen.
Briesen doet een paard door heel hard uit te ademen via de grote neusgaten. Het geluid lijkt een beetje op snurken. Het antwoord is dus niet goed.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Hoi iedereen.
Het woord dat ik zoek - voor de activiteit dat het paard doet - zit er nog niet tussen.
Ook kan ik het niet terug vinden in de bronnen die jullie erbij hebben gevoegd.
Ik begin langzaamaan te vermoeden dat er geen woord is gekoppeld aan dit gedrag van een paard.
Een voorbeeld waar het op lijkt, maar dan bij mensen.
Neem een hap lucht, doe je mond dicht en laat de lucht ontsnappen waarbij je je lippen laat trillen *Broem Broem*
Ook baby's maken dit geluid vaak.
Bij baby's komt er ook vaak speeksel vrij met belletjes.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Hoi.
Al die termen heb ik uitgebreid onderzocht en vergeleken met het gedrag dat ik bedoel.
En helaas, geen van die gedragingen en uitingen die je beschrijft, en waar je naar verwijst, komt overeen met dat wat ik bedoel.

Het is geen briesen of lipscheten.
Het paard snuift niet eerst lucht op en ook de mond van het paard is gesloten en de lippen ontspannen.
Het paard is ontspannen en relaxt.
Ook de ogen zijn rustig en de neusgaten ontspannen.
Het paard knikt eerst 2 keer ja en maakt vervolgens het brrrt geluid waarbij de lippen trillen.
Daarop volgt dat het paard een keer schuift met zijn hoef en been en wappert vervolgens zijn hoofd even heen en weer.
Vervolgens buigt hij zijn hoofd en nek naar beneden en begint rustig te eten.
Een mens ademt uit met de lippen van elkaar na een handeling die energie heeft gekost. Wat niet opvalt is dat er eerst wordt ingeademd. Zo ook bij een paard. Het inademen registreert men niet.
Het paard ademt lucht in door de neus, houdt deze enkele seconden vast door de bovenlip een ietsje op te trekken waardoor de neus geheel of gedeeltelijk wordt afgesloten.
De binnenzijde van de bovenlip en de voortanden worden zichtbaar, de mond is vaak iets geopend en een snuivend geluid is te horen als het paard de lucht opzuigt.
Dit geeft hem de mogelijkheid om de geurdeeltjes door een constructie, het Vomeronasaal Orgaan (VNO) in zijn neus te duwen.
Daarna blaast het paard de lucht terug naar buiten waarbij de lippen trillen.
Dit gedrag, dat er grappig uitziet, heet FLEMEN. Het paard ruikt iets waar het onzeker over is.
Een hengst zal bij het flemen ook de hals strekken waardoor deze kan ruiken aan het oestrogeen in de urine van de merrie of een merrie hengstig is.
In het wild kunnen de hengsten en de merries door te flemen hun eigen kudde terugvinden.
Soms flemen paarden spontaan doordat het gedrag is aangeleerd door de eigenaar.Het paard fleemt dan niet écht, maar trekt het de bovenlip op en soms ook zijn hoofd omhoog. Dit aangeleerde fleemgedrag kan optreden als het paard een beloning wil, zoals voer of aandacht. Aangeleerd fleemgedrag kan men het beste zo spoedig mogelijk proberen af te leren.

Wat de lichaamstaal van een paard je allemaal kan vertellen
https://www.equieducation.com/de-taal-van-het-paard-.html
Flemen moet voorbehouden blijven om een onbekende geur op te snuiven, niet voor het bedelen om worteltjes of appeltjes.
Toegevoegd op 14 juli 2020 17:31: tekst
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Hoi.
Al die termen heb ik uitgebreid onderzocht en vergeleken met het gedrag dat ik bedoel.
En helaas, geen van die gedragingen en uitingen die je beschrijft, en waar je naar verwijst, komt overeen met dat wat ik bedoel.

Het is geen briesen of lipscheten.
Het paard snuift niet eerst lucht op en ook de mond van het paard is gesloten en de lippen ontspannen.
Het paard is ontspannen en relaxt.
Ook de ogen zijn rustig en de neusgaten ontspannen.
Het paard knikt eerst 2 keer ja en maakt vervolgens het brrrt geluid waarbij de lippen trillen.
Daarop volgt dat het paard een keer schuift met zijn hoef en been en wappert vervolgens zijn hoofd even heen en weer.
Vervolgens buigt hij zijn hoofd en nek naar beneden en begint rustig te eten.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
tja, dat is echt flemen. Briesen is het sowieso niet en lipscheten komt in de paardenwereld niet voor. Dat is straattaal. Bij Flemen ziet men niet dat er eerst lucht opgezogen wordt.
Het is uiteindelijk een brrrt geluid waarbij de lippen trillen. Niet ieder paard doet het op dezelfde manier. Sommigen hebben net als mensen vreemde gewoontes.
Als je niet gelooft dat het een vorm van flemen is, dan zul je je erbij neer moeten leggen dat het paard een raar aanwensel heeft.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@MiniMeMiniLife, Op grond van uw uitgebreide aanvulling concludeert de paardenfluisteraar dat uw paard de introductie van de horlepiep danst. Soms gaan dieren het gedrag van het baasje imiteren.