Welke spin is dit, zie foto?

Ik voelde iets kriebelen in mijn nek in bed, weet iemand wat voor een spin het is en wat het doet
~Foto onderaan

Picture for question
4 jaar geleden
in: Dieren
1.9K
marjolein55
4 jaar geleden
Hoeft niet perse een spinnetje te zijn,kan ook een kleine teek zijn.

Het beste antwoord

Het is een vrouwtje van de Getijgerde lijmspuiter, Scytodes thoracica.

De getijgerde lijmspuiter komt vrijwel alleen voor in gebouwen. Net als de andere binnenspinnen kun je er het hele jaar door eentje tegenkomen.
De spin maakt geen web om prooien te vangen, maar gaat lopend op zoek naar kleine diertjes. Is er eenmaal een prooi in zicht, dan besluipt de lijmspuiter deze en spuugt er in een zigzag een kleverige en giftige spinselsubstantie overheen. Dit komt uit een opening bij het uiteinde van de gifklauw. Hierdoor kunnen prooien op een afstand van wel twee centimeter uitgeschakeld worden.