Bewegen pantoffeldiertje zich voort met het water uitpompen?

Ik weet dat Pantoffeldiertjes dat doen met trilharen, maar ook met het water uitpompen? Graag bronnen als het zo is!

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Dieren
1.6K

Antwoorden (1)

Pantoffeldiertjes bewegen zich inderdaad door de trilhaartjes.
Waar jij naar vraagt, is osmose. De Pantoffeldiertjes lopen door osmose vol met water. Zij hebben een vacuole waarin het water wordt verzameld. Is deze vacuole vol, dan wordt het water de cel uitgeperst.
Omdat de cel dit continu moet doen, lijkt het vollopen en leegpersen van de vacuole op het kloppen van een hart.
Onder een microscoop lijkt het dus op kloppen, niet op bewegen.
Ik hoop de vraag zo goed te hebben geïnterpreteerd.
http://www.thuisexperimenteren.nl/science/hooiinfuus/hooiinfuus.htm
Lees even de conclusie op het einde.
(Achtergrondinformatie)
Toegevoegd op 13 april 2019 21:14: tekst