Kunnen Aziatische zwarte beren bevallen tijdens hun winterslaap?

Ik zag een kinderfilm Yoohoo die zei dat
Aziatische zwarte beren tijdens hun winterslaap ook babies kunnen krijgen, hoe kan dat? Gaan die pasgeboren beertjes ook direct na geboorte in winterslaap??

5 jaar geleden
in: Dieren
2.8K

Antwoorden (1)

Winterslaap houdt niet echt slapen in, maar het is met een lagere hartslag rusten. Zo kan het dat jongen worden geboren tijdens de winterslaap van een kraagbeer. De moeder merkt daar vrij weinig van en de jongen zoeken daarna zelf een tepel. Wanneer de moederbeer uiteindelijk helemaal wakker wordt heeft ze dan ook honger, veel honger. Haar eigen vetreserves heeft ze verbrand en er hebben ook nog een paar meegedronken. Dan wordt het lente en komt er weer voedsel beschikbaar.

De pasgeboren beertjes gaan niet in winterslaap, want dat zou hun dood worden. Die hebben moedermelk nodig om te kunnen groeien.
De kleine beertjes zijn blind, doof, tandeloos, bijna kaal, volkomen hulpeloos en ongeveer zo groot als een eekhoorn. De moeder likt haar pasgeboren jongen schoon en duwt ze tegen haar tepels. Ze vouwt haar poten om de kleintjes heen om ze van de koude grond te houden en valt weer in slaap.

Tijdens de maanden die volgen wordt de moederbeer alleen af en toe wakker om een beetje te gaan verliggen, te kijken of de jongen het goed maken en hun uitwerpselen op te eten.

In het begin doen de jongen niets anders dan eten en slapen. Terwijl ze drinken bij hun moeder maken ze onafgebroken een hard, brommend geluid. Misschien is dat een soort waarschuwing voor de slapende berin dat ze zich niet mag omdraaien en haar kleintjes per ongeluk platdrukken.