Een corydoras (met een d, niet met een b) is niet moeilijk om te kweken. De beste slaagkansen zijn er als je een school hebt van meer mannetjes dan vrouwtjes, en de vissen tenminste 18 maanden oud zijn (want dan zijn ze geslachtsrijp).

Om de paring te stimuleren kun je ze twee weken lang heel gevarieerd voeden. Daarna ververs je minstens de helft van het aquariumwater door daar kouder water voor in de plaats te doen. De corydorassen zullen dan het gevoel hebben dat het regenseizoen wordt, zoals de moesson in het gebied waar ze oorspronkelijk vandaan komen. Als gevolg hiervan zullen de vissen korte tijd (een paar dagen) daarna beginnen te paren.