Wat zijn zijn die rare witte dingen op mijn muur?

De laatste maanden heb ik gemerkt dat er kleine wormpjes tegen de muur en het plafond kruipen
Beschrijving:
Het lijkt op een wormpje van ongeveer 0.5 cm.
Ze zijn wit met een bruine voor en achterkant. Ze zijn erg langzaam.

Ik heb geen foto, want ik heb ze platgedrukt tegen de muur, maar als ik er weer 1 zie zal ik een foto toevoegen.
We hadden vroeger cavias en het voer staat nog in de kast.
1. Wat zijn het?
2. Zijn ze schadelijk?
3. Hoe krijg ik ze weg?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Dieren
12.1K

Antwoorden (2)

Dat zijn mogelijk / waarschijnlijk meelwormpjes.
Kijk eens goed naar dat caviavoer, en / of gooi het voor de vogeltjes.
Insecten in huis, dat is nooit goed natuurlijk. Maar echt schadelijk zijn ze m.i. niet.
Alles in de directe omgeving van de bron goed afsoppen.
5 jaar geleden
Dat is van het voer van de cavia's of ander voedsel dat aangebroken in de kast staat. Waarschijnlijk mottenlarven. Ze zijn niet schadelijk, ze leggen eitjes in dat voedsel dat niet in schone blikken of plastic voorraaddozen staat. Voedsel dat besmet is met eitjes in plastic zakje dichtgeknoopt of krant verpakken weggooien in de vuilcontainer op straat, niet in huis want dan vermenigvuldigen zij zich weer. Larven meteen dooddrukken anders groeien ze uit tot een motvlinder. Incidenteel 1 larve in voedsel bijv. noten, kan je invriezen, daarna voedsel wassen en drogen bijv. in de koekenpan of oven en na afkoeling in een schoon voorraaddoosje in een schone kast bewaren. Kast met schoonmaakazijn afnemen, ook kastgaatjes, met wattenstaafje. Een mottenval tegen de kastwand plakken, alle voorraadpotten en -dozen controleren of ze goed afgesloten zijn en dan moet je er van af zijn, succes!
https://nl.wikihow.com/Van-motten-afkomen
Toegevoegd op 28 oktober 2018 10:57: tekst