Wat is dit voor spin?

Dit soort spinnetjes zie ik de laatste tijd best veel in huis, maar wat is het voor spin?
Hij is kleiner dan mijn duimnagel en is donker met een paar witte streepjes on de rug.
Ook zijn ze best schuw.
Wat is het?!

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Dieren
1.2K

Antwoorden (1)

Dat is een zebraspin. Een volwassen exemplaar. Een springspin.
Ze zijn niet schuw, en wel nieuwsgierig.
Als je hem met je hand nadert, zie je dat hij er naar toe draait. Hij is zo nieuwsgierig dat hij ook wel op je hand springt.
Tijdens de sprong spint hij een veiligheidsdraad. Daardoor kan het lijken dat hij onder je hand landt als hij er weer af springt.
Een ander veel voorkomende springspin is de Schorsmarpissa.
Die is bruin, en heeft zijn tweede pootje tegen zijn eerste pootje aan liggen, zodat het lijkt of hij dikke voorpootjes heeft.
De Schorsmarpissa is wel wat schuwer, maar rent toch niet zo ver weg als andere spinnen.