Wat te doen als je konijn heel hard gaat niezen?

Mijn konijntje is al een paar dagen heel erg verkouden en we zijn ook al naar de dierenarts geweest. We hebben antibiotica gekregen en het gaat soms opeens wat beter en dan weer niet. Nu eet en drinkt die wel weer een beetje. Hij is nu al een paar uur de hele tijd heel erg hard aan het niezen. Betekent dit dat hij pijn heeft of dat het snot een beetje los begint te raken? en weet iemand of ik iets kan doen om hem te helpen?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Dieren
1.2K

Antwoorden (1)

Een infectie in de neus
Een infectie met de bacterie Pasteurella Multocida is een veel voorkomende oorzaak van niezen bij het konijn. We noemen deze infectie ook wel ‘Het Snot‘. Zoals de naam al aangeeft heeft een konijn met een Pasteurella infectie last van een snotneus, hierdoor niest het konijn. Naast de neus kan een infectie met Pasteurella ook de oogslijmvliezen, dieper gelegen luchtwegen en oren aantasten. Stress, slechte huisvesting en slechte ventilatie spelen een belangrijke rol in de ernst van de infectie. Het veranderen en aanpassen van de leef omstandigheden is dan ook een belangrijk onderdeel van de therapie. Afhankelijk van de ernst van de infectie wordt bovendien een therapie met antibiotica gestart. Helaas blijven veel konijnen na de behandeling ‘drager’ van de Pasteurelle bacterie, waardoor de infectie weer terug kan keren.

Prikkelende stoffen
Prikkelende stoffen zoals stofdeeltjes uit het hooi, (sigaretten)rook, maar ook ammoniak (in een slecht schoongemaakt hok) kunnen het slijmvlies van de neus prikkelen waardoor uw konijn niest. De behandeling bestaat uit het verwijderen van de irriterende stoffen: hok met regelmatig schoonmaken, goede ventilatie, hooi goed uitschudden voor gebruik.