Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Antwoorden (2)

Niet in de betekenis die wij daaraan geven, maar waarschijnlijk wel op een andere manier.

Om de ervaring van pijn te kunnen voelen zijn grote hersenen nodig, omdat daarin het verwerkingsdeel ligt. De theorie is dat organismen die geen grote hersenen hebben geen pijn zouden kunnen voelen. Dat geldt dan voor onder meer slakken, spinnen, veel insecten, geleedpotigen, kwalachtigen, et cetera. Maar niet voor zoogdieren, want die hebben allemaal grote hersenen.

Een slak is dus niet in staat om pijn te voelen wanneer er zout op hem wordt gestrooid. Maar hij weet wel degelijk dat er groot gevaar is en zal direct proberen te vluchten. Het is mogelijk dat deze reactie vergelijkbaar is met wat wij als pijn ervaren.
(Lees meer...)
5 jaar geleden
Z512099
5 jaar geleden
Er zijn wel aanwijzingen dat slakken in staat zijn pijn te voelen, daarom van mij een -
Reddie
5 jaar geleden
Plus. Reageren op mogelijk ''gevaar'' is iets anders dan pijn voelen.
Amadea
5 jaar geleden
Dat die aanwijzingen er zouden zijn (heel vaag dus) komt van een site die viswijzervisniet heette en niet meer bestaat. Hoe waar is die bewering dan?
Dat is nog niet helemaal duidelijk. Een slak die op een hete plaat wordt gezet, zal proberen weg te komen. Bij slakken die een sterke pijnstiller krijgen voor ze op een hete plaat worden gezet. zal lang niet iedere slak weg proberen te komen: sommige wel, andere niet. Mijn persoonlijke! mening is dat je bij twijfel er maar vanuit moet gaan dat dieren pijn kunnen voelen, en ze dus zo diervriendelijk mogelijk behandelen.
(Lees meer...)
5 jaar geleden
Castle
5 jaar geleden
+ Ik geloof ook dat elk dier/insect pijn zal ervaren. Ik geloof niet dat de grote van hersenen uitmaken of er pijn ervaren wordt of niet.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding