Overleven mieren en spinnen in een stofzuiger na het opzuigen?

Na het opzuigen van een spin of mieren vraag ik mij af of ze eruit kunnen gaan.
1 met een stofzakloze stofzuiger
2 met een stofzuiger met een zak.

5 jaar geleden
in: Top-10
17.6K
HeerVoldemort
5 jaar geleden
Haha, moraalridders hier. Ik zuig spinnen gewoon op. Had hij mijn huis maar niet in moeten gaan. Nuttig? Vast wel, maar niet in mijn huis. Nadat ik een spin heb opgezogen zuig ik vaak ook nog even goed rondom de kattenbak. En daarna een prop in de slang. Wanneer ik weer ga stofzuigen, prop vasthouden en stofzuiger aan, dan weet ik zeker dat hij er niet uit komt. Prop vasthouden doe ik om te voorkomen dat deze opgezogen wordt, en vast zit in de slang.

Antwoorden (3)

Ja. Als ik spinnen opzuig doe ik altijd een prop papier in de buis, anders zijn de meesten zo weer vertrokken. :)
5 jaar geleden
Ze zeggen dat spinnen die je opzuigt met je stofzuiger nog even leven. Klopt dat?

Ja, dat klopt.

Ja, dat klopt. Het stofzuigen zélf kunnen spinnen perfect overleven. Tenzij jij de zuigkracht echt op maximum zet. Dan blijft er van zo’n beestje maar weinig over. Denk maar aan zo’n grote hooiwagen met lange poten. Als je die opzuigt op volle kracht, dan breken de poten gewoon af.

Maar als je stofzuigt op normale kracht, dan kunnen huisspinnen wel overleven. En soms kruipen ze er gewoon weer uit de buis als je klaar bent. Altijd even schrikken.

Maar ze geraken er niet allemaal weer uit. De meesten slijten de rest van hun uren of dagen in je stofzak, en sterven na een tijdje van ene overdosis stof. En als je een stofzuiger hebt zonder stofzak, dan zijn ze doorgaans nog slechter af. Ze kunnen dan ook nog even leven in je toestel, maar meestal niet zo lang...
5 jaar geleden
paulus811
5 jaar geleden
Klinkt erg wreed en ik denk dat het klopt. Zet spinnen dus gewoon buiten en zuig ze niet op.
Nee, meestal overleven ze het niet...het ligt er aan wat voor spin het is.
Binnen hebben we meestal 2 soorten spinnen... de hooiwagenspin en de huisspin, deze komen het meeste voor.
De hooiwagenspin is er het hele jaar door en zit meestal in de hoeken van plafons. Buiten is het vaak te koud voor het van oorsprong subtropische dier. Een stofzuiger zal hij/zij niet overleven net als andere kleine- of dunne spinnen. Ze zullen onbeschadigd binnenkomen maar stikken in het stof wat zich in de stofzuiger of -zak bevindt.

De huisspin zal meer kans hebben de stofzuiger te overleven. Deze spin heeft een dik lijf van op zijn minst anderhalve cm.n en met zijn lange harige poten kruipt hij met gemak de stofzuiger weer uit. indien je echter daarna nog veel meer stof opzuigt zal hij echter ook stikken. Ook als je daarna kattengrit of ander korrelig materiaal opzuigt, zal je de beestjes ermee torpederen en gaan ze ook dood.

Spinnen verdienen dit niet! Ze zijn erg nuttig door het opruimen van allerlei organismen zoals vliegjes en muggen. Wil je ze niet binnen hebben ( wie wel?) zet ze dan buiten. Ik pak altijd een bierviltje ( of kartonnen blaadje) waar ik hem/haar op laat lopen en zet er een glas overheen. Zo zet je ze gemakkelijk weer buiten.
5 jaar geleden
Rieneke1
5 jaar geleden
Plus!
Aanvulling: hooiwagens leven buiten: de spinnen die jij bedoelt zijn trilspinnen.
Verder werkt zo'n glas prima, maar de echte bangebroeken gebruiken liever een echte spinnenvanger.
amc
5 jaar geleden
Ik heb het hier over hooiwagenspinnen en niet over hooiwagens. Deze laatsten zijn geen spinnen maar behoren tot de 'spinachtigen' ( ook 8 poten) en zijn niet in staat draden te maken. Ook hebben zij geen gifklieren zoals de trilspin, die ook wel bekend staat als 'hooiwagenspin'.
Reddie
5 jaar geleden
Hooiwagenspin, trilspin, je gooit alles op een hoop (of juist niet).
Dat spinnen nuttig zijn is onzin. Anders zouden er geen vliegenmeppers nodig zijn.
Overigens is geen enkel dier (inclusief de mens) nuttig. Ze zijn er omdat ze er zijn en zorgen voor zichzelf.
MIN.
amc
5 jaar geleden
Vreemde reactie van iemand die volgens zijn profiel o.a. biologie als 'expertise' heeft aangegeven. Kijk eens op deze site hoe ongediertebestrijing er zelf over denkt
https://beestjeskwijt.nl/blog/waarom-je-blij-zou-moeten-zijn-met-veel-spinnen-in-huis
Heb je er toch weer iets bij geleerd (^-^)