Wat betekent het als paarden blazen Door hun neus als je hen aait of voert uit de hand?

Naast mijn huis in er een grote weide met 2 paardjes . Ik heb ondertussen een band met de paarden maar in het begin ging ik aan de draad /hek staan en ik voerde hen een beetje gras uit mijn hand , opeens begonnen ze te blazen Door hun neus . Ze waren ook erg nieuwsgierig. Kunnen jullie mij zeggen wat het betekend als paarden Zo Doen ?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Dieren
10.7K

Antwoorden (2)

Blow
Dit geluid produceert een paard door lucht krachtig door zijn neusgaten te blazen. Blows zijn hoorbaar tot een afstand van dertig meter. Wanneer het geluid uitgezonden wordt als een alarmuiting dan duurt het geluid minder dan 0,5 seconden. Het paard gebruikt de blow meestal als hij nieuwsgierig is, of wanneer hij een ander ontmoet. Uitgezette neusgaten, dichte mond en het gebrek aan beweging zijn kenmerkend aan het paard tijdens een blow.
6 jaar geleden
Paarden kunnen op twee manieren geluid maken (Twee soorten). Vanuit het strottenhoofd of door het vibreren (trillen) van de neusgaten.
De geluiden die paarden produceren vanuit het strottenhoofd kunnen zijn: squeal, nickers, whinnies of groan.
De geluiden die door het vibreren van de neusgaten worden geproduceerd zijn de blows, snorts of snores.
Je schrijft dat het paard het geluid maakte terwijl je het voerde en dat het op blazen door de neus lijkt.
Het gaat dan zeer waarschijnlijk om de zgn blow. Het paard maakt dit geluid vanuit de uitgezette neusgaten en dichte mond. De blow wordt vooral geproduceerd als het paard nieuwsgierig is dus vooral bij ontmoetingen met personen die niet hele dagen in hun nabijheid zijn.

Als je zeer regelmatig contact met het paard gaat maken, en het paard weet dat je lekkernijen bij je hebt, zoals stukjes appel of bixjes dan zal het paard je begroeten met het geluid dat geproduceerd wordt vanuit het strottenhoofd. De keel- en mondruimte vormen dan het klankbord voor het geluid.
Dat geluid heet nicker (er zijn drie verschillen soorten nickers).
De begroetingsnicker maakt het paard als het gevoerd wil worden en als het weet dat het iets uit de hand te eten krijgt.

Maar voorlopig houd ik het op een blow omdat je schrijft dat het paard blies vanuit de neus. Jij bent zeer waarschijnlijk niet de enige persoon die af en toe aan het hek komt. Het paard is nieuwsgierig en wil zeker weten dat je goede bedoelingen hebt als je het aait met de vlakke binnenkant van de hand of je geopende hand onder de mond van het paard houdt.
Voor het herkennen van nog meer geluiden en hun eventuele betekenis.
https://www.bokt.nl/wiki/Paardengeluid
Toegevoegd op 18 april 2018 18:33: tekst