Kat jaagt op jongeren poes wat kan ik doen?

Mijn kater nu bijna 3 jaar valt regelmatig mijn 1 jaar oude poes aan. Dit gaat er meestal hard aan toe waarbij de poes op haar rug gaat liggen en met haar poten in de lucht gaat krijsen terwijl de kater haar heel hard bijt waardoor de plukken haar in het rond vliegen ook zet hij zijn klauwen vast om haar heen. Ik haal ze altijd uit elkaar omdat ik het zielig vind en bang ben dat het goed mis gaat, maar is het wel goed dat ik me er mee bemoei? De poes leert er helaas niet veel van en daagt hem even later toch weer uit. Ook word de kater erg agressief naar mij toe als ik me er mee bemoei. Voor dat de poes kwam viel de kater mij al regelmatig aan maar dat zie ik meestal wel aankomen. Verder kunnen ze soms prima samen zijn maar de kater is erg energiek en onrustig. Ik speel regelmatig met hem enz. Weet niet wat ik er nog meer aan kan doen. Ik laat ze nu nooit bij elkaar als ik weg ga. Had liever gezien dat ze dikke maatjes waren. Maar ze kunnen niet met en niet zonder elkaar. Ik vroeg me ook af of filiway spray hiervoor zou werken? De laatste tijd begint de kater ook mopperend te miauwen. Ik zou hem graag wat meer rust willen geven maar weet niet hoe. Ook zijn er genoeg plekken in huis voor alle bij om rustig hun eigen ding te doen. Maar meestal vind hij het leuker achter de poes aan te jagen.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Dieren
1.4K

Antwoorden (1)

Sluit allereerst een medische oorzaak uit, en laat beide katten, maar zeker de kater, grondig onderzoeken. Dan praat ik niet over wat voelen en in het bekje kijken, maar over bloedonderzoek.

Geloof verder niet in het fabeltje dat je katten het maar uit moet laten vechten. Katten zijn geen kleine hondjes die zich onderwerpen aan de ander. Katten vermijden koste wat het koste een gevecht, maar als het er toch van komt is er voor de verliezer geen plek en moet deze het territorium verlaten. Je begrijpt dat beide katten nu enorm veel stress ervaren.

Ik vrees dat er om te beginnen al enkele zaken fout zijn gegaan. Katten kunnen zeer sociale dieren zijn, maar leven het liefste samen met verwanten. Je kan niet verwante katten wel bij elkaar zetten, maar dan moet aan enkele voorwaarden worden voldaan. De katten moeten qua karakter overeenstemmen, en qua leeftijd in dezelfde levensfase zitten. Verder moeten ze op soortgenoten gesocialiseerd zijn. Een kat die met 8 weken uit het nest wordt gerukt en vervolgens alleen moet leven, zal later niet of zeer moeilijk nog aan een soortgenoot kunnen wennen. En last but not least: je moet de katten introduceren aan elkaar, en een zorgvuldige introductie duurt weken zo niet maanden.

Het beste wat je kan doen, behalve het medisch onderzoek, is de katten per direct apart zetten met hun eigen spulletjes, zodanig dat ze elkaar niet opmerken. Je zal een herintroductie moeten starten, en daar ruim de tijd voor nemen, denk in maanden!
Er is op internet genoeg te vinden over een herintroductie bij katten, maar het zou wijs zijn je te laten begeleiden dooe een ervaren gedragstherapeut, omdat het al zolang zo ontzettend fout gaat.

En als het niet anders is, reken dan maar dat ze prima zonder elkaar kunnen. Mocht niets helpen, dan is herplaatsen van een van de katten een reeële optie, als je hun welzijn voor ogen hebt. Succes.

Toegevoegd na 1 minuut:
Oh wat betreft je vraag over Feliway: dat werkt uitsluitend ondersteunend, maar is zeker geen wondermiddel. Alleen Feliway inzetten heeft in een zwaar geval als dit geen enkele zin.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor het advies. Toen de poes nieuw kwam hebben we uiteraard een langzame introductie gehad. Allebij een aparte kamer en na een tijd eerst wat spulletjes met elkaars geur gewisseld. Ik heb ze pas na 8 weken opgehaald dus ik zie hier geen verkeerde acties wat dit probleem veroorzaakt zou kunnen hebben. Wel weet ik dat de kater uit het zoveelste nestje van de moeder is gekomen en misschien hij daar door niet helemaal oké is in zijn gedrag. Maar hij kan ook heel lief zijn en lekker bij mij of bij de poes gaan liggen. Ook reageerd hij zo op de katten als hij naar buiten gaat alleen laten die weten er niet van gediend te zijn en is het na een tijdje klaar. Mijn poes weet helaas niet hoe zij van zich af moet bijten dat komt door het bepaalde ras. Om nu te zeggen dat ze hier allebei zwaar onder Leiden kan ik me niet zo in vinden. Als de kater zich verveeld vind hij het gewoon leuker achter de poes aan te jagen dan een speeltje. Alleen is hij vaak veelste lomp en druk. Als ik ze uit elkaar haal gaat de poes weet achter de kater aan om tikjes te geven en huppelen ze samen weer door de kamer tot dat het weer te hard gaat... dus heb meer het idee dat de kater gewoon niet geleerd heeft waar de grens ligt.. maar hoe leer ik hem dat. En wat zou bloedonderzoek kunnen laten zien wat dit veroorzaakt? Ik had idd beter naar de karakters kunnen kijken. Want dat is wel een groot verschil. Een herintroductie heeft ook zin als je al meer als een jaar de katten al bij elkaar hebt?
Rieneke1
6 jaar geleden
Een grondig onderzoek kan een onderliggende medische oorzaak (pijn, ziekte) uitsluiten. Katten zijn er heel goed in om te verbergen dat er iets niet in orde is. Ik adviseer je echt met klem een gedragstherapeute in de arm te nemen, want ik vrees dat je te licht denkt over de situatie en het stressniveau bij je katten.