Wat kan ik doen voor mijn verkouden ratje?

Ik heb gisteren 2 nieuwe ratjes gekocht, maar nou blijkt een van mijn ratjes een klein beetje te snotteren. Ze zijn allebei 9 weken oud. Ik vroeg me af of andere mensen hier ook last van hadden en hoe die het hebben opgelost. En hoe zou ik de kleine verkoudheid kunnen verlichten tot ik naar de dierenarts ga?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Dieren
4.2K
Rieneke1
6 jaar geleden
Ratjes zijn heel vatbaar voor longontsteking, dus kijk het niet al te lang aan. Ga ook liefst naar een dierenarts die ervaring heeft met knaagdieren. Hou ze voor nu lekker warm en zeker tochtvrij.

Het beste antwoord

Het beste kun je naar de dierenarts, een beetje snotteren gaat al snel over in een oorontsteking of longontsteking, en dat kan dodelijk zijn.
Zeker als ze zo jong zijn kun je het beste een goed kuurtje halen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Tot die tijd kan bisolvon in het drinkflesje. Maar wacht niet te lang met DA, de gezondheid kan hard achteruitgaan.

"Bisolvon, ofwel broomhexine zonder suiker/zoetstof van een ander merk, werkt slijmverdunnend en kan ondersteunend werken bij een luchtweginfectie. Naast het geven van antibiotica van de dierenarts geef je dan bisolvon door het drinkwater of direct. Dosering:

Bij een sterkte van 8mg/5ml 4 ml bisolvon met 96 ml water
Bij een sterkte van 4mg/5ml 8 ml bisolvon met 92 ml water"

Toegevoegd na 5 minuten:
Hier staat veel info: http://nl.tammeratten.wikia.com/wiki/Luchtweginfecties
De Tamme Ratten Facebookgroep is ook een aanrader, hier geven ze goed advies over medische dingen, kooi inrichting etc.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor de tip! Ik ga zowiezo naar de DA, weet indd dat ze er aan kunnen overlijden. Maar jonge ratjes mogen geloof ik niet alle antibioticum hebben.. dus maar even rondkijken.
Ritsuka
6 jaar geleden
Klopt, maar er is spul dat ze op jonge leeftijd ook mogen hebben. Weet helaas de naam niet meer.
Ritsuka
6 jaar geleden
Het was dacht ik Synulox: http://www.ratten-speeltjes.nl/gezondheid/medicijnen
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Aha super bedankt voor t zoeken die site is erg handig! Synulox is dus het beste voor de jonkies. Ik las ook ergens iets over dat je ze ook bisolvon kon geven voor het snot?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Oh wacht dat staat in dat tekstje dat je stuurde nevee mind haha!