Kan ik iemand verplichten na de dierenarts te gaan?

Mijn vader heeft een hele lieve duitse herder teef van 5 jaar oud, alleen heeft ze vaak last van dr oren, ik heb mijn vader al meerdere malen gezegd dat hij met de hond na de dierenarts moet omdat ze de hele dag met haar oren loopt te schudden en eraan krapt. Echter intresseerd het hem vrij weinig en zegt dat het "oorsmeer is wat je eruit moet maseren" hij heeft die financiele middelen ik niet, hij wil mij zelfs geen geld lenen voor de dierenarts wat kan ik doen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Dieren
paulus811
6 jaar geleden
Een pluim voor jou dat je je om de hond bekommert!
Antoni
6 jaar geleden
Als je nu eens op een heel andere manier naar het probleem kijkt: misschien weet de dierenarts een oplossing om je vader te overtuigen?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
je kunt een klacht indienen wegens dierenmishandeling en verwaarlozing.
ik vind dat je dat moreel gezien eigenlijk verplicht bent!
stiekem hoop ik dat je dat al hebt gedaan...
de arme hond boft maar met jou!

Antwoorden (2)

Jij persoonlijk kunt je vader niet verplichten met de hond naar de dierenarts te gaan.

Slechts de overheid kan iemand hiertoe dwingen. Die procedure kun je in gang zetten door melding te maken van dierenmishandeling.
https://www.politie.nl/aangifte-of-melding-doen/meldpunten/meldformulier-dierenmishandeling.html?sid=c375e3c2-5769-45c6-bbae-047a217b74c2
Rieneke1
6 jaar geleden
Niets mis met dit antwoord, melding maken want je hebt de plicht je dier de nodige medische verzorging te geven. +
Jawel, je kunt iemand 'moreel' verplichten.

De eerste die daarbij zou kunnen helpen ben je zelf natuurlijk, maar vader luistert niet. Hulp zoeken bij de dierenarts kan een goed idee zijn, of een vriend/vriendin van je vader vragen om met samen uit te leggen wat hij kennelijk onderschat.
Iemand moet hem uitleggen hoe erg het is wat hij nu doet. Zijn lieve hond lijdt steeds meer onder het niet behandelen van wat in eerste instantie een simpele kwestie van oorsmeer o.i.d. zou kunnen zijn. Onbehandelde probleempjes kunnen nare, pijnlijke en ook dure problemen worden.

Geweldig dat jij het opneemt voor deze lieve herder, ik hoop dat je een goede oplossing vindt. Vraag als het niet anders opgelost kan worden aan de dierenarts om een betalingsregeling, zodat je elke maand iets kunt afbetalen.

Succes hoor!

dringende morele verplichting
[verbintenissenrecht] verplichting die een natuurlijke verbintenis doet ontstaan. Bijv. als een persoon bijdraagt in het levensonderhoud van zijn stie…
http://www.encyclo.nl/begrip/dringende%20morele%20verplichting

Toegevoegd na 6 minuten:
Of natuurlijk een melding maken van dierenmishandeling via 144
Is 144 niet bereikbaar?
144 is zeven dagen per week, 24 uur per dag bereikbaar tegen lokaal tarief. Mocht 144 om technische redenen niet bereikbaar zijn, bel dan het politienummer 0900 8844, of voor spoed 112.
https://www.dierenbescherming.nl/contact/dier-in-nood/meld-dierenleed