Kan een wilde kat een eend pakken?

Toegevoegd na 1 dag:
Een wilde kat

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Dieren
3.4K
Rieneke1
6 jaar geleden
Heb je het over een wilde kat, of een verwilderde kat ?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als ze de kans krijgen en honger hebben met gemak lijkt me, zeker die dikke met brood vetgemeste slome eenden, ik zie niet in waarom niet, maar een huiskat bijvoorbeeld die voldoende te eten krijgt, (normaal gesproken) en dus geen honger heeft zal die moeite niet zo snel nemen lijkt me.
dudemeister
6 jaar geleden
Jahoor, het blijven jagers als de kans zich voordoet zal ie het niet nalaten een prooi te pakken te nemen zelfs als deze groter is dan hijzelf. Mijn kat stond eens voor deur met een haas in de bek, gauw buitengehouden. Volgende ochtend lag er letterlijk nog een onderkaak en de achterpoten met het vel tot de oren eraan. Hij had drie dagen nodig om uit te buiken in de plantenbak.

Antwoorden (2)

Jazeker, ook als de eend nog kan vliegen.

Toegevoegd na 13 minuten:
Ook de maag van één Vlielandse wilde kat bleek gevuld met kattenvoer, maar de anderen voedden zich wel degelijk met wilde prooi waaronder fazant, duif, eend, jonge zangvogels, bruine rat, haas, konijn en muis

Wilde katten vormen een gevaar voor de kolonies zilvermeeuwen, eidereenden en lepelaars op de Boschplaat en werden gevangen in lokkooien en vervolgens doodgeschoten.Maar de nieuwe Flora- en Faunawet heeft dat per 1 april veranderd. Net als de vos is de verwilderde kat verhuisd naar de categorie dieren waarop in principe niet mag worden gejaagd.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Rieneke1
6 jaar geleden
Dit betreft geen wilde katten, maar verwilderde (zwerf)katten. Daar zit nogal verschil tussen :) Een verwilderde kat zie ik zeker geen gezonde volwassen eend pakken, maar de jongen vormen zeker een prooi, en ook een verse dode eend zal waarschijnlijk wel aangevreten worden door een hongerige kat.
tinus1969
6 jaar geleden
@Rienek1, die kat op Vlieland was vast een 'verwilderde kat'. Wilde katten zijn in Europa extreem zeldzaam.
Rieneke1
6 jaar geleden
Dat zeg ik Tinus1969 :) Al gaat het weer wat beter met ze en zijn ze alweer gesignaleerd in zuidelijk Limburg.Dit antwoord betreft dus idd geen wilde maar verwilderde katten.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dit / mijn antwoord is gebaseerd op bronnen.
Meervoud dus; indien het niet klopt, dan 'lieg ik in commissie'. Is het toch beter om te laten staan, lijkt me.
Rieneke1
6 jaar geleden
jodokus52 in je eerste bron gaat het duidelijk over verwilderde katten, niet over wilde katten. In je tweede bron gaat het over wilde katten, maar daar staat nergens vermeld dat ze eenden pakken.
tinus1969
6 jaar geleden
@Rieneke1, @jodokus52, als een verwilderde kat een eend kan pakken, dan kan een wilde kat 9nog beter jager) dat vast ook.
Rieneke1
6 jaar geleden
@tinus1969 Waar lees jij dan dat een verwilderde kat een eend kan pakken? Ik lees alleen dat er eend in de maag is gevonden. Dat kan eendekuiken zijn, ik geef al aan dat jonge eendjes idd prooi kunnen Zijn, maar jodokus52 begint haat antwoord met te vertellen dat een kat een vliegende dus volwassen eend kan pakken. Ik denk echter dat een kat hooguit een kuiken pakt, of een dode eend aanvreet, dat kan ook nog.
Ik heb trouwens 22 jaar op een vogelopvangcentrum gewerkt, en in die tijd talloze gewonde eenden verzorgd. Kan me niet herinneren dat er ooit een kattenslachtoffer bij zat. Maar goed ik laat het hierbij, want ik dreig in herhaling te vervallen.
Een wilde kat zal niet snel een gezonde volwassen eend pakken. Eenden zijn zeer moeilijk te vangen omdat ze vanuit stilstand recht omhoog weg kunnen vliegen.
Verder houden wilde katten zich voornamelijk op in bossen en aan bosranden, waar eenden niet zo dicht gezaaid zijn.
Een jong eendje wat nog niet goed kan vliegen, of een gewonde/ verzwakte eend kan zeker wel een prooi zijn mocht een wilde kat die tegenkomen.