Hoe vang ik mijn kat?

Mijn kat is na onze verhuizing al twee keer teruggelopen naar ons oude huis. Beide keren na 6 weken binnen gehouden te zijn. De eerste keer hebben we hem met een vangkooi geleend van de dierenambulance weten te vangen. Daar trapt hij nu niet meer in.
Als wij in de buurt komen van ons oude huis om hem te zoeken, schiet hij weg zodra hij ons in de gaten heeft. Terwijl het normaal een hele lieve vrijdoos is.
We zijn ten einde raad.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Dieren
2K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De verhuizing veroorzaakt veel stress bij uw kat, het kan ook zijn dat de vorige bewoner van uw huis een kat of hond heeft gehad.
Dat heeft allemaal invloed op het gedrag.
Kijk even naar deze link.
https://www.feliway.com/nl/Kattengedrag/Help-mijn-kat-sproeit
Rieneke1
6 jaar geleden
Vangkooi is waarschijnlijk de enige optie, en een flinke portie geduld en medewerking van de nieuwe bewoner. Eerst geruime tijd eten geven in de vangkooi, en hem dan pas op scherp stellen. Vervolgens tuin afzetten, anders kan je weer van voren af aan beginnen.

Antwoorden (1)

Misschien kun je de hulp vragen van de nieuwe bewoners van je oude woning? En dan dus echt bij hun in de tuin, net binnen bij de tuindeur of iets dergelijks gaan staan en dan roepen zoals je ook deed toen je er nog woonde.

Zoveel mogelijk dus de oude situatie imiteren. En denk veel geduld. Katten laten zich niet zo makkelijk vangen als ze op dat moment niet willen. Dus even proberen met een kooi is wat anders dan dag na dag na dag. Probleem is vaak dat een kat honger moet hebben om gelokt te worden door iets lekkers. Of je moet iets weten wat hij echt onwijs lekker vind en de vorige keer niet hebt gebruikt. (verse vis ofzo)

Je zou als je hem spot gewoon rustig kunnen gaan zitten en hem naar je toe laten komen, met gebaren/geluiden zoals hij van je gewend is. Zorg voor een tweede persoon die niet direct in het zicht staat, zodat deze misschien een laken of iets dergelijks over hem heen kan gooien zodat hij niet snel weg kan rennen. Natuurlijk wel zo snel mogelijk hiervan verlossen.

Blijkbaar is jouw kat erg gehecht aan zijn eigen territorium. Je zal hem dus veel langer moeten binnen houden en misschien in het begin eerst buiten met een tuigje om oid.

In de bron hieronder nog wat extra tips om herhaling te voorkomen mocht je hem weer weten te vangen.

Ik wens je veel succes!!!
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Plus, Wat een goed idee