Hoe communiceren zwanen? Wat voor geluid maken ze behalve het hissen als ze je bang willen maken?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Dieren
12.4K
Rieneke1
6 jaar geleden
Dat is te veel om op te noemen. zwanen beschikken over een groot scala van gedragingen en rituelen om te communiceren, en gebruiken meerdere roepen en andere vocalisaties . Dit alles verschilt natuurlijk al naar gelang de communicatie naar mensen of andere vijanden, naar elkaar, naar hun jongen, jongen onderling en naar hun ouders enz enz. Dieren zijn gecompliceerder dan menigeen denkt.
Antoni
6 jaar geleden
Ook als je maar vier of vijf manieren noemt (van de vele tientallen?), de vier of vijf belangrijkste, kan je toch een mooi antwoord geven, @Rieneke1?
SimonV
6 jaar geleden
Inderdaad, op internet kon ik hierover weinig vinden!
Antoni
6 jaar geleden
Op deze website http://swanlovers.net/swan-body-language-vocals/ zijn in ieder geval heel veel mooie en duidelijke foto's te zien met commentaar en uitleg in het Engels over verschillende manieren van communicatie van zwanen.
Rieneke1
6 jaar geleden
Partners herkennen elkaar aan hun specifieke snorkgeluiden. Dat snorken wordt ook gebruikt in groepen (jongere ongepaarde) zwanen als uitnodiging tot gezamenlijk opstijgen. Donsjongen laten continue hoge piepen horen als ze gescheiden zijn van de rest. Vliegende zwanen kunnen soms trompetteren. Echtparen synchroniseren buigen en strekken van de hals, poetsen, nekdraaien om elkaars net, snavel in het water dippen over elkaars nek. Zo komen niet alleen de bewegingen maar ook de emoties synchroon te lopen. Dreigen doen ze door een fregat na te doen: alle veren opgezet, vleugels geheven, kop in s-vorm tussen de vleugels. Afzetten met beide poten tegelijk zodat een flinke boeggolf wordt gemaakt. Onderdanige vogel maakt zich slank en glad. Enz enz :)

Antwoorden (1)

Zwanen reageren uit intuïtie.
- Zwarte zwanen gebruiken geluiden en lichaamstaal om te communiceren, zoals het optrekken van de schouders en het klapperen met de vleugels. Wanneer ze bedreigd worden maken zwarte zwanen veel kabaal door met hun vleugels te klapperen; ze houden hun gestrekte nek rechtop en hun snavel naar beneden gericht.
- Als het paarseizoen is aangebroken kan een zogeheten “Triumph Ceremony” plaatsvinden. Het initiatief hiervoor ligt bij het mannetje en het vrouwtje doet vervolgens mee. De zwanen spreiden hun vleugels en steken hun nek omhoog waarbij ze een hard geluid maken. Vervolgens doen ze hun snavel weer naar beneden en proberen ze rondjes te zwemmen.
- Is een zwarte zwaan aan het broeden dan kan een vleugelklap uitgedeeld worden wanneer iemand te dicht bij het nest in de buurt komt. Dat geldt voor zowel het vrouwtje als het mannetje van het zwanenpaar, beide zijn even agressief beschermend ten opzichte van hun (aanstaande) jongen.
- Knobbelzwanen kunnen met hun lange nek ver onder water reiken. Ze maken gorgelende en blazende geluiden, al zijn die niet vaak te horen. Als je hen stoort op hun nest, sissen of knorren ze woedend.
- Ze beschermen hun territorium - dat heel groot kan zijn - zo goed als ze kunnen. Hun dreighouding is echt imposant: ze buigen hun hals naar achteren en bollen hun vleugels.
- Wanneer het mannetje van een zwarthalszwaan zijn territorium verdedigt tegen indringers toont hij agressief gedrag door zijn nek te laten zakken en zijn kop naar voren te steken. Wanneer het mannetje onder andere door met het slaan van de vleugels de indringer heeft weggejaagd keert hij triomfantelijk terug naar het vrouwtje waarbij hij voortdurend roept en zijn kin omhoog doet.
- Trompetzwanen danken hun naam aan het lage geluid dat ze produceren wat aan het geluid van een trompet doet denken. Tijdens het baltsen laten ze een luid getrompetter horen.