Wat is het kleinste zoogdier op aarde

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Dieren
9.1K
Antoni
14 jaar geleden
Deze vraag is ook gesteld op http://www.ikhebeenvraag.be/vraag/4231 Grappig!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ben ik hier de eerste grapje
die belg was me voor

Het beste antwoord

Waarschijnlijk de hommelvleermuis uit Thailand of Birma, die ook wel Kitti’s varkensneusvleermuis of Thaise varkensvleermuis wordt genoemd. Dit beestje is slechts 29 tot 33 millimeter lang.

Toegevoegd op 08-06-2009 21:09:05
Op de afbeeldingen een hommelvleermuis en een wimperspitsmuis, het op één na kleinste zoogdier op aarde.

Toegevoegd op 08-06-2009 21:14:04
Correctie: varkensvleermuis=varkensneusvleermuis
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het kleinste zoogdier ter wereld heeft vleugels, weegt slechts 2 gram en heeft een lengte van ongeveer 3 cm. Zijn naam is Hommelvleermuis en is dus net zo groot als je vingertopje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
is een mug niet kleiner?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je hem zift wel!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
XiniX een mug is een zuigdier, geen zoogdier
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vraag was: Wat is het kleinste zoogdier????
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
oh ja het was een zuigdier...
de Wimperspitsmuis

Toegevoegd op 08-06-2009 21:04:06
"Dit diertje heeft een lichaamslengte van 3,6 tot 5,2 centimeter en een staartlengte van 2,4 tot 2,9 centimeter. Het gewicht is 1,5 tot 2 gram. De Wimperspitsmuis komt voor in Zuid-Europa (van Portugal tot Griekenland), in Afrika en Zuid-Azië en leeft in dichtbegroeide vochtige gebieden"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dit zou hem dan moeten zijn...

Toegevoegd op 08-06-2009 21:07:03
De Kitti's varkensneusvleermuis, Thaise varkensneusvleermuis of hommelvleermuis (Craseonycteris thonglongyai) is de kleinste vleermuissoort en waarschijnlijk het kleinste zoogdier op aarde. De soort werd pas in 1973 ontdekt. Het is het enige bekende lid van de familie Craseonycteridae, die waarschijnlijk het nauwste verwant is aan de klapneuzen (Rhinopomatidae).

De Thaise varkensneusvleermuis weegt slechts 2 gram en is daarmee samen met de wimperspitsmuis één van de kleinste zoogdieren op aarde. Hij wordt slechts 29 tot 33 millimeter lang. De voorarmlengte bedraagt 22 tot 26 millimeter. De schedel is slechts elf millimeter lang, en daarmee de kleinst bekende zoogdierschedel.

De vacht van de vleermuis is bruin tot roodachtig grijs aan de bovenzijde met een blekere onderzijde. De vleugels zijn donkerder dan de rest van het lichaam en vrij lang en breed. Hij dankt zijn naam aan de op een varkenssnuit lijkende neus. De oren zijn opvallend groot. De keel is bij de mannetjes gezwollen.

De varkensneusvleermuis jaagt in de lucht op insecten als kleine kevertjes en op kleine spinnen. Een half uur tot vijfenveertig minuten na zonsondergang komt hij tevoorschijn om te jagen. Hij vliegt een tweede keer uit vlak voor zonsopgang. Hij jaagt met echolocatie in open gebieden vlakbij de toppen van bomen en bamboe. Hij vangt zijn prooi in de lucht, maar plukt ze ook van bladeren af.

De vleermuizen verblijven overdag in kleine groepjes van rond de vijftien dieren in kleine grotten nabij water. Ze zitten in de warmere delen van de grot, in de bovenkamers. Meestal bevinden ze zich zo ver mogelijk van de ingang af, waar nog net genoeg ruimte is voor de groep om niet te dicht op elkaar te zitten.

De Thaise varkensneusvleermuis leeft alleen rondom het Sai Yok Nationaal Park in Changwat Kanchanaburi, West-Thailand en in Noord-Myanmar. Dit park bevindt zich in een karstgebied en is rijk aan grotten. Ook groeien hier enorme bamboebossen en droog loofwoud. Enkele teakplantages bevinden zich in de buurt. De soort is ernstig bedreigd. Boskap is zijn grootste bedreiging.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onder de klauwaapjes van het Kleine-Zoogdierenhuis bevindt zich het kleinste aapje ter wereld, de dwergoeistiti. Volwassen dwergoeistiti's wegen nog geen 100 gram, een pasgeboren jong haalt nauwelijks 10 gram.