Mag je ongevraagde opt-out commerciële emails, en gerichte reclame-emails aan een kleine groep bedrijven/instellingen spam noemen?

Volgens http://nl.wikipedia.org/wiki/E-mailmarketing en http://nl.wikipedia.org/wiki/Spam_(post) wordt er onderscheid gemaakt tussen spam en E-mailmarketing.
Ik kende die laatste term eigenlijk niet echt maar ik vind 't niet kloppen dat ongevraagde commerciële email soms NIET onder spam kan vallen. In de volksmond is volgens mij één ongevraagde reclame-email ook al spam en die volksmond lijkt mij (in dezen in elk geval) doorslaggevend.
De ene spam is natuurlijk de andere niet - je zou verschillende vormen van spam kunnenonderscheiden; maar ook op kleine schaal vind ik zulke mail spam. Met name deze deeldefinitie van spam: "· berichten worden in grote hoeveelheden verstuurd, naar duizenden mensen tegelijkertijd." ben ik 't niet mee eens. Waar ligt de grens? Het is misschien iets persoonlijker als de doelgroep zeer klein is, de ìnhoud van de mail (grotendeels) wèl van toepassing is, en als je gewoon netjes antwoord krijgt als je met de afzender mailt, maar ik vind 't nog steeds spam.

In mijn geval gaat 't dus om een email van een bedrijf die nieuw op de markt is en waarbij er geen (gekochte) database met emailadressen van toepassing is. Dus niet echt bulk waarschijnlijk (alhoewel dat moeilijk te controleren is).

Misschien moet ik de vraag zo stellen: e-mailmarketing waarbij sprake is van '·Het sturen van e-mails met als doel om nieuwe klanten te werven' (deeldefinitie van emailmarketing) is gewoon een (sub)vorm van spam?

(Zie evt. ook mijn op-1-na-laatste vraag.)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja hoor, mag gerust... Een groot voordeel heb je dan weer wel, de afzenders van deze spam zijn bekend, dus die kunnen allemaal op je spamlist...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zit wel met die wikipedia-definitie in je maag. Maar mijn vraag is dan: waarom?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat ik 't er niet mee eens ben :)

Het beste antwoord

Tsja.....what's in a name? Ik denk dat er gradiaties zijn maar niet echt regels voor de definitie van spam. Voor mij is alles wat niet direct aan mij gericht is spam. Of dat mailtje nu naar 10, 100 of 1000 anderen gestuurd is kan mij niet interesseren als ik het in de blok gooi....

Toegevoegd op 14-05-2009 10:37:58
Ik denk dat het in eerste instantie populair werd doordat mensen mails naar duizenden mensen gingen sturen, de oer spam.....daarna zijn reclamebureaux het wat subtieler aan gaan pakken zodat het als "netjes" ervaren kon worden.....maar goed; troep is troep
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een oude zakenrelatie van mij heeft/had een klein callcentre. Nu wist ik van hem dat hij iemand - een bijstandsmoeder - had die hij tegen een geringe contante betaling het internet liet afspeuren naar e-mail adressen van bedrijven die gewoon in het telefoonboek staan...

Dus dan is het even googlen naar 'Slagerij de Slager' en kijken wat daar voor e-mail adres van bekend is. Dus dan krijg je bijvoorbeeld info@slagerijdeslager.nl als e-mail adres...

Toen hij mij dit vertelde wilde ik het niet geloven dat dit zo gemakkelijk ging. Hij heeft mij toen in een e-mail 100 namen van bedrijven doorgestuurd en ik had alle 100 e-mail adressen in nog geen 2 uur tijd...

Zo gebeurd het vaak wel. Voor zover ik weet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar is uw antwoord op de hoofdvraag 'ja' of 'nee'?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja... Dit mag...
Is niet hetzelfde. E-mail marketing is hetzelfe als iemand een brief sturen, dat kan altijd. De verzender heeft specifiek die mensen uitgezocht om te benaderen, en dat hoeft niet altijd op die mensen hun verzoek te zijn.

Spam is bulkmail wat naar zoveel mogelijk mensen gestuurd wordt in de hoop dat er 0,0001% op ingaat. Zelfs met deze wat nauwere definitie is nog de overgrote meerderheid van alle emailverkeer spam (zie brond voor de realtime statistieken van de XS4ALL spamfilterdinges)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
E-mail marketing en spam zijn verschillende zaken. Spam is het versturen van ongevraagde berichten in bulk verstuurd. Ongevraagd is iets anders dan ongewenst. Ongevraagde mail kan ook gewenst zijn.

Bij e-mail marketing maak je bijvoorbeeld een reclamefolder of nieuwsbrief en verstuurt die digitaal aan geintereseerden of klanten. Die geinteresseerden krijg je door op de website een formulier te laten invullen waarop iemand kan aankruisen interesse te hebben. Als een e-mail marketing naar willekeurige (bijv. gekochte) adressen wordt verstuurd is dat nog steeds SPAM.

SPAM gaat dus niet zozeer om de inhoud, maar wel om de vorm (electronische e-mail) en doelgroep (willekeurig, gekocht, vaak grote aantallen). Spam is vaak niet doelgericht. E-mail marketing is een vak die juist wel doelgericht wil zijn.

In Nederland bestond een verbod op het versturen van spam aan prive adressen en sinds kort ook aan zakelijke adressen. Het antwoord op je vraag is dus simpelweg nee. Je mag geen ongevraagde opt-out mails meer versturen aan een kleine of grote groep bedrijven of instellingen. Als er klachten komen moet je namelijk kunnen aantonen dat jij een relatie met het bedrijf hebt (klant of klant geweest in de afgelopen twee jaar) of heeft aangegeven contact te willen houden ( dat kan ook het geven van een visitiekaartje zijn, telefoongesprek e.d. je moet het wel aan kunnen tonen).

Nu kan het zijn dat je een bericht of vraag heel gericht aan een klein aantal bedrijven of instellingen wilt sturen. Je zou dat kunnen doen door elk bedrijf afzonderlijk aan te schrijven zodat je ook de reden kunt vermelden waarom ze zijn aangeschreven. In theorie zou je dit via een zogenaamde mail merge kunnen automatiseren, maar als je op deze manier een groot aantal berichten in één keer verstuurd blokkeert je e-mail provider meestal de berichten zelf al. De E-mail provider waarmee de spam is verstuurd komt namelijk als eerste zelf in de problemen.