Kan ik de accu van mijn laptop beter zo veel mogelijk of zo min mogelijk gebruiken?

Het lijkt me beter om de accu pas op te laden als deze (bijna) leeg is, maar dan nog vraag ik me af hoe ik de accu optimaal (niet?) gebruik. Zoveel mogelijk netstroom, zoveel mogelijk accu, of een combinatie daarvan (en welke dan)?

Ik wil dit graag weten om de accu zo min mogelijk onnodig te "verslijten" op "op te gebruiken". Ik gebruik hem nu bijna altijd in de buurt van een stopkontakt. Maar als ik hem eventueel ooit nog eens in de trein ga gebruiken, wil ik dat de accu het nog zo goed mogelijk doet.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Helemaal het fijne weet ik er helaas niet van, maar het hangt wel af van de in de accu gebruikte technologie. Zo kan ik me goed voorstellen dat verschillende types batterijen verschillende eigenschappen hebben, ook wanneer het op het percentage neerkomt dat ze nog geladen moeten zijn om ze efficiënt te bewaren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een accu slijt, dus wat dat betreft zou je zeggen: zo min mogelijk gebruiken.

Aan de andere kant: het is slecht voor een accu als hij helemaal leeg bewaard wordt, hij moet dan voor ongeveer 20% vol zitten.

Ik zou zeggen: thuis op netstroom, onderweg op accu. ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
klopt zo krijg je hem ook bij aankoop, dat doen ze niet voor niets... +1
Ik heb mijn laptop 16 uur per dag op stroom staan,ik neem aan dat de accu dan niet belast wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het beste is de accu niet te kort te gebruiken. Met het steeds weer een beetje gebruiken en opladen verslijt je de accu het meest. Dus het is meestal beter om de accu gewoon aan te laten en alleen indien je hem langere tijd niet nodig hebt uit het stopcontact te halen.