Heb je nog garantie als je garantie tussen jou en de fabrikant/winkel is afgelopen?

Ik hen een Packard Bell laptop, 18 maanden oud, 1 jaar garantie. Na een jaar viel de Enter toets eraf, daarna de Shift toets en inmiddels nog 8 andere toetsen. Dixons wil wel repareren voor meer dan 450 Euro!!! Hij kostte destijds 630 Euro. Er staat me bij dat er nu EU recht is in die zin dat ook na de officiële garantie er toch nog garantie is. Wat zijn mijn kansen toch nog garantie af te dwingen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Volgens Consuwijzer.nl:

"Is de garantieperiode voorbij?

Is uw product kapot en is de extra garantie of fabrieksgarantie voorbij? Dan hebt u nog steeds rechten. U kunt dan dus nog steeds met het product teruggaan naar de winkel. Let op: het moet dan wel gaan om een product dat ondeugdelijk is! U moet de verkoper uitleggen dat u het product normaal hebt gebruikt en dat het toch zomaar stuk is gegaan. U hebt dan recht op een gratis reparatie of een nieuw product. Als de winkel dat niet kan of niet wil, hebt u er recht op dat u uw geld terugkrijgt."

Maar let op:

"Kosten van herstel of vervanging:

Als uw product ondeugdelijk is, heeft u in beginsel recht op kosteloos herstel of vervanging binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast. U heeft echter niet in alle gevallen de vrije keuze tussen herstel of vervanging. De verkoper kan uw keus voor vervanging afwijzen als herstel veel goedkoper voor hem is. Reparaties die het gevolg zijn van normale slijtage of verkeerd gebruik komen voor uw eigen rekening.

U kunt niet verplicht worden tot bijbetaling bij herstel of vervanging. Is een kosteloze oplossing niet mogelijk, dan bent u gerechtigd de koopovereenkomst alsnog te ontbinden. Het uitgangspunt hierbij is dat u recht heeft op volledige terugbetaling van de aankoopsom. Alleen wanneer u geruime tijd probleemloos gebruik heeft gemaakt van het product kan het redelijk zijn dat u niet de volledige aankoopsom terugkrijgt.

Kiest u toch voor reparatie of vervanging dan kan - na langere tijd gebruik - de situatie ontstaan dat het soms redelijk is om een deel van de reparatiekosten te betalen. Bijvoorbeeld als de levensduur van een product door de reparatie wordt verlengd. Ook is het soms redelijk dat u een gebruiksvergoeding betaalt als uw product - na langere tijd - wordt vervangen door een nieuw exemplaar.

Bovenstaande rechten heeft u op grond van de wet. De winkel mag hiervan niet afwijken, ook niet door bijvoorbeeld te zeggen dat uw garantietermijn is verlopen. Evenmin kan de verkoper u houden aan garantievoorwaarden die uw rechten beperken."
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt helemaal. Het helpt ook om lid te zijn van de consumentenbond. De meeste bedrijven zijn niet echt onder de indruk van een enkele burger die ze op hun plichten wijst maat de consumentenbond is heel wat intimiderender, al is het maar omdat zij een eigen juridische dienst hebben en het vermogen om bedrijven in een heel slecht daglicht te zetten. Veel bedrijven gokken er namelijk toch op dat je het probleem niet voor laat komen als enkeling omdat rechtszaken nog al eens duur uit kunnen pakken. En die gok werkt goed.

Andere antwoorden (2)

Als het alleen het toetsenbord is, zou ik gewoon een nieuw toetsenbordje kopen. Dat kost haast niks.
Ik weet zelf niks van een EU garantie als de garantietermijn verstreken is, maar dat zal dan niet veel meer zijn dan een advies van de betreffende winkel lijkt mij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antoni
14 jaar geleden
Kan je een los toetsenbordje kopen voor een laptop?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oeps, nee dat lukt niet inderdaad. Heb daar overheen gelezen blijkbaar.
Ik had een zinnig antwoord gegeven hier, maar het staat er ineens niet meer. Ik ben niet bereid om het geheel te herhalen, maar het antwoord is: Ja, maar het hangt ervan af.

Zie onder andere de link die ik geef en gebruik eventueel de zoekfunctie op die website.

Het hangt ervan af omdat je wel moet aantonen dat het product nonconform is. Dit betekent dat je bepaalde verwachtingen mag hebben van een bepaald product tegen een bepaalde prijs, dit is bovendien mede afhankelijk van beweringen van de verkoper.

Als je kunt aantonen dat je product al vanaf de levering niet voldeed aan de verwachtingen die je had mogen hebben van dat product dan doet het er niet zoveel toe of de winkelier vindt dat de garantie is verlopen en zal er alsnog volgens garantie moeten worden gehandeld.