Waarom computer niet opstarten met USB?

Waarom wil de computer niet opstarten als de USB-stick of de floppy-disk nog in de computer zit?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Heb je nog een floppy-disk?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja, heb ik voor gekozen. Ik had nog veel bestanden op de floppy: vandaar.

Het beste antwoord

Dat heeft met je 'bootsequence' te maken: Om te zorgen dat je je PC kan installeren staat het systeem standaard ingesteld dat hij eerst de externe media naloopt. Als daar dus dingen in zitten, kan hij niet starten. Je kan je bootsequence wel in je BIOS aanpassen zodat je dat probleem niet meer hebt.

Let op: Bij het opnieuw installeren moet je eerst je BIOS weer terug zetten
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

het antwoord op de vraag "waarom" is dus dat de pc probeert op te starten vanaf de USB stick, maar dit lukt niet omdat daar geen operating system op staat. Hij blijft in een loop hangen waarbij hij telkens probeert te booten vanaf USB.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bovenstaande antwoorden kloppen.
Zet maar een besturingssysteem op je stick en hij zal opstarten (vanaf de stick)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In de meeste gevallen zijn de bovenstaande antwoorden correct. Afhankelijk van je bootsequence (BIOS) probeert een computer eerst een Operating System te vinden op de in de lijst eerder voorkomende apparaten: Floppy, CD en dan Hardeschijf. Zoals je leest staat hier de USB niet in.

Het is echter zo dat soms de USB poort roet in het eten gooit. De computer verwacht een Floppy of vergelijkbaar apparaat op de USB poort en heeft geen opties als dit niet het geval is (Toshiba laptops zijn hier een nijpend voorbeeld van), waardoor het systeem 'vastloopt' nog voor het goed en wel opstart. (hiervoor moet de BIOS specifiek USB boot ondersteunen).