Wie kent er nog meer uitgestorven computer commando's?

NAv een eerdere vraag hier op GV over shift F7 werd ik getriggerd. Het blijkt dat ik nog veel commando's en calls in mijn hoofd heb van computers en programma's die al jaren niet meer bestaan. wat dacht van het volgende rijtje:
1. Sys32768
2. BYE
3. C3 03 88
4. LDA 03
5. Poke 43738, 16
6. XDIR

Graag computer en platform? :)
En wie kent er nog meer?

1. Sys32768: Commodore 64 opstarten van bepaalde spelletjes moest op die manier, geen idee meer waarom dat zo was.
2. BYE: afsluit commando onder CPM OS
3. C3 03 88: Assembly code voor Long Jump naar adres
$8803
4. LDA 03: 6800 assembly: store de waarde 3 in register A
5. Poke 43738,16: Commodore 64 basic. Zet de waarde 16 in adress 43738. Ik meen de kleur van het beeldscherm.
6. XDIR. Commando onder dos voor een uitgebreid directory overzicht.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

"Xdir" is bij mij niet uitgestorven - dat gebruik ik om te kijken wat de in te tikken afgekorte directorynaam is van een directorynaam die meer dan 8+3 tekens lang is :).
Ook "bye" gebruik ik nog wel eens - ik geloof in

Commando's die ik niet meer gebruik:
1. bload "naam",r (om een progje te starten vanaf tape).
2. peek
3. save
4. list
5. load
6. run
7. width

Toegevoegd op 23-04-2009 14:11:28
in = in ftp.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

ctrl-alt-delete.
Deze toets doet nog steeds iets, maar niet meer zo als 15 jaar geleden. Als ze dan de systeembeheerder belden met "Mijn WP is vast gelopen, wat moet ik doen", kregen ze als antwoord "ctrl+alt+delete". "Ja, maar dan ben ik alles kwijt!". "Tja, dat ben je het toch wel, alles kwijt. Goeiendag".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
30 go to 10 (basic)
dir/w
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Play, Goto, Ifthen, return.

Toegevoegd op 23-04-2009 14:31:45
MSX
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AS400: Power Down Sys
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
copy con -> om een batch-filetje te maken
Maar ook alle (lees: veel) dos-commando's die je achter de
C-prompt "C:\" kon zetten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
arj -x -r -va c:/source c:/dest

En dan bij de tiende diskette de geest geven...