Hoe groot is de kans dat je gepakt wordt als je iemand oplicht via marktplaats?

Niet dat ik het van plan ben maar ik ben zelf wel eens de sigaar geweest en vele met mij die door dezelfde jongens {15 jaar} opgelicht waren.
We hebben allemaal aangifte gedaan bij de politie en er zijn zelfs mensen bij hen thuis geweest maar we hebben er nooit meer iets van gehoord. Dus volgens mij is de pakkans als je zoiets doet zeer klein.
Wie heeft wel eens meegemaakt dat de daders gepakt zijn?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.6K

Antwoorden (5)

Ja, er zijn wel degelijk oplichters gepakt die op Marktplaats opereerden. Maar dat betrof altijd mensen die dat op grote schaal deden. Na een aantal aangiftes is justitie blijkbaar pas in beweging te krijgen.

Toegevoegd na 15 minuten:
http://www.opgelichtopinternet.nl/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1230245109

http://webwereld.nl/article/comments/id/45243

http://www.internetmisleiding.nl/index.php?topic=969.0;wap2
AWM
14 jaar geleden
Kans is minimaal.
Geld terugeisen via bank werkt niet.

Ik ben in totaal 2 x opgelicht geweest. De ene keer kocht ik de microsoft encyclopedie op CD-rom voor 15 Euro. Er nooit aan gedacht dat het misschien een kopie zou zijn, bleek wel zo te zijn. Verkoper reageerde nergens meer op en geld laten storneren op bank kan niet, omdat je het immers zelf hebt overgemaakt.

De tweede keer kocht ik een boek dat ik heel graag wilde hebben. Verzendkosten zouden 6,20 Euro zijn, want boek paste niet door de brievenbus. Oke, prima. Netjes overgemaakt, hebben ze het boek opengevouwen verstuurd voor 2,20 Euro. Ja, toen voelde ik me flink genept, kwam de kwaliteit van het boek niet ten goede.
Ook niets meer van teruggehoord. Maar goed, ik had het e-adres van die mensen... Ik heb een eigen domeinnaam en dientengevolge komt er veel spam mijn kant op, die heb ik enkele maanden doorgelinkt naar hun e-adres... hebben ze vast een hoop lol aan gehad!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Sorry C4th, hier moet ik toch even waarschuwen. Ten eerste heb jij je spam kunnen doorlinken doordat je een spamfilter had dat die berichten als zodanig herkende. Dat betekent dat er een goede kans is dat zij ook zo'n spamfilter hadden, zodat ze niets hebben gemerkt van jouw spambombardement. Daarnaast kun je door de systemen van de ontvanger op een zwarte lijst worden gezet. Zou je niet blij van zijn geworden. Tenslotte ben je strafbaar. Een vriend van een vriend werd een paar jaar terug continu gespamd. Hij wist wie hem spamde, maar de spammer wilde ondanks herhaalde expliciete verzoeken niet stoppen. Toen heeft die vriend de spammer gespamd. Niet lang, slechts een paar dagen elke dag een paar duizend berichten gestuurd. Gevolg: een rechtzaak, want hij werd aangeklaagd voor spamming.
zondag
14 jaar geleden
Waarom deed hij niet hetzelfde? De spammer aanklagen bedoel ik?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
He, ik verstuurde zelf geen spam, alles dat op mijn domein binnenkwam voor namen die geen eigen e-adres hebben op mijn server (de catch-all laat maar zeggen) heb ik automatisch laten forwarden naar hun adres. Kortom: Geen spam van mezelf. Ik verstuur geen spam (maar mocht één van jullie nog viagra of een penisverlenging nodig hebben... ik heb wel wat adresjes :) )
Cryofiel
14 jaar geleden
@zondag, dat is duuuuur... @C4th, bij forwarding staat jouw servernaam cq IP-adres toch in de headers? In de "Received:" waarschijnlijk. Oh, enneh... wees even voorzichtig met mij. Mijn Nigeriaanse oudoom is overleden. Weliswaar al anderhalf jaar geleden, maar zijn betrouwbare advokaat heeft nu pas achterhaald dat ik zijn enige erfgenaam ben. Gisteren hoorde ik het droeve bericht. Best leuk trouwens, zulke berichten die alvast door een automatische vertaalmachine zijn gehaald. "Het bewijs van de pudding is in het eten", schreef deze advokaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@cryo grappig. Ik had blijkbaar ook ergens een familielid, maar de advocaat die mij benaderde had kantoor in HongKong. Het kantoor heette volgens mij yahoo.com, tenminste, zo eindigde zijn e-adres.
Mijn neefje had voor een jaar terug voetbalkaarten voor groningen -feijenoord gekocht via marktplaats waar ze te koop werden aangeboden,geld overgemaakt,en geen kaartjes ontvangen,aangifte gedaan,en de dader een jeugdig iemand werd,na een week door de politie gepakt in samenwerking met marktplaats,hij heef zijn kaartje niet gekregen maar wel zijn geld terug gehad,omdat de dader spijt had,maar deze had ondertussen wel meerdere mensen opgelicht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk niet zo groot.
Weg is weg,
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb inmiddels tientallen dingen gekocht via marktplaats, en nog meer via ebay, en ik kan stellen dat ik nog nooit ben opgelicht! Mijn vriendin overigens wel 1x.
De kans is dus minimaal, maar je moet wel een beetje leren waar je op moet letten, en niet denken dat je voor 100 euro een nieuwe Iphone kunt kopen!