Vertrouw je je puber op internet of controleer je de sites die hij/zij bezoekt?

Ik wil mijn zoon (14) het gevoel geven dat ik hem vertrouw. Toch kan ik het niet laten af en toe steekproefwijze op zijn kamer te komen ,met wasgoed ofzo en even mee te kijken op welke site hij zit. Toen ik hem ernaar vroeg omdat hij als een razende aan het typen was, zei hij:"ik leg het je zo uit, maar ik moet even iemand tot de orde roepen". Toen bleek dat hij beheerder van een parodie van wikipedia is. Doordat hij zoveel artikelen geschreven had, die ook geplaatst werden, werd hij administrator en nu beheerder. In zijn geval is het goed uitgepakt Hij is de jongste en werd in het begin steeds gecorrigeerd als hij taalfouten maakte.Maar hij gaf niet op en werd ook gestimuleerd door te gaan,want zijn artikelen waren zo goed. Op school staat hij nu voor nederlands gem.een 10. Toch blijf ik af en toe controleren. Hebben jullie als puberouders dat nu ook?

14 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

ja en nee

ik denk dat je als ze jong zijn je "er in stopt " wat belangrijk is. Hoe je omgaat met anderen wat kan en niet kan end.
Als ze puber zijn gaat de wereld verder open en zoeken ze uit wie ze zijn. Dat ze op internet wel eens op sites terecht komen die jij als ouder niet waardeert lijkt me logisch, maar ik vind zelf dat je uit "de verte mee moet kijken "dus niet letterlijk kijken of controleren maar meer naar hoe ze in hun vel zitten

Wij bespraken ook veel aan tafel en dan was het soms heel grappig wat ze dan zelf vertelden over sites.
Mijn zoon was elf en zeer geïntrigeerd van geweren. Er was een site met prachtige plaatjes daarvan maar er poseerden ook bijzonder blote vrouwen bij . Haha die werd daarna wat vaker bezocht door hem.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Als je controle wilt, moet je geen PC toestaan op zijn kamer. Zet een PC (extra) in de huiskamer. Dan weet ie dat er elk moment onverwacht controle kan zijn.
Als je voor bovenstaande niet kiest, heb je geen enkele controle - (met een zeer eenvoudige druk op de toets kan hij zo iets anders op zijn scherm zetten waarvan 't dan lijkt dat ie daarmee bezig is) tenzij je begint met ingewikkelde zaken als geschiedenis bijhouden via een proxy o.i.d. Maar dan moet jij de beheerder worden van 't netwerk en daar heb je vast geen zin in of de kennis ontbreekt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
amc
14 jaar geleden
Hij heeft zijn eigen laptop, dus dat zou niet zo moeilijk zijn. Maar hij moet voor school veel op de pc. opzoeken en omdat hij een zeer slecht handschrift heeft mag hij het op de pc. doen. In de huiskamer wordt hij teveel afgeleid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja... Dan blijven er eigenlijk geen directe controlemogelijkheden meer over. Je zou wel een abonnement op bijv. Filternet kunnen overwegen - dan wordt er van allerlei bloots e.a. zaken geblokkeerd, al naar gelang van de abonnementhouder.
Nee ik controleer de kinderen niet... Ik laat ze helemaal, maar dan ook in alles... Dat ze rond de twintig zijn, maakt natuurlijk wel uit, maar ik deed dat wel al veel eerder, ze laten in hun doen dan... En natuurlijk zoeken ze hun grenzen op, dat mag en dat moet... Hoe kun je je grenzen leren als je ze niet opzoekt...

En als je nooit over de grens gaat, dan kom je nooit in het buitenland...

Ik controleerde ze als puberouder nooit...

Toegevoegd na 58 seconden:
En omdat ik ze mijn vertrouwen wil geven, controleer ik ze nooit, daarom controleer ik ze nooit...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jouw strategie moet zijn: horen, zien en zwijgen
Maar wel de tafelgesprekken aanpassen aan wat jij hoort en ziet dat jouw kinderen meenmaken (op internet, maar ook op straat) en daar achtergrond informatie over geven. Objectief en dus niet vanuit jouw eigen moraal, met een open oog. Zonder te linken naar zijn gedrag op internet of op straat. Als je wil controleren moet je boven de gecontroleerde staan en dat is helemaal niet zo zeker op veel terreinen. Daarenboven schendt jiuj zijn privacy en integriteit. Mijn moeder klopte al als zij mijn kamer in wilde komen, en dat mens was geboren in 1899! Maar zij begreep het allemaal wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk niet, dat het goed is zo directe controle uit te voeren. Via gespreek voel je aan als iets niet in de haak is.
Het zou hetzelfde zijn als onze ouders in het verleden onze kasten en laatjes zouden hebben doorzocht op zoek naar bewijs. Als ik jouw verhaal zo lees, lijkt het erop, dat hij leuk bezig is op de PC.
Controle kan het vertrouwen ook ondermijnen. Of je meent iets te zien wat je verontrustend vind, terwijl het in alle onschuld is bedoelt.
Dus,. ik zou kiezen voor vertrouwen, wel ogen en oren openhouden, maar niet via zijn PC.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel simpel, denk je dat als je controleert ze de "ding" niet elders gaan doen?

Als je bang bent dat ze bijvoorbeeld porno opzoeken, wees gerust, dat doen ze ook op school.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uiteindelijk doen en laten ze toch wel wat ze zelf willen, dus probeer het zo open mogelijk te houden, en er op neutrale wijze over te praten. Ga in geen enkel geval in zn computer neuzen als hij er niet bij is!

Mag ik trouwens vragen waar je precies bang voor bent?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn dochter is dan nog wel geen puber, maar heb wel veel met pubers gewerkt in een tehuis.

Als je het niet helemaal vertrouwd is het altijd goed om de computer gewoon in de woonkamer te laten staan.
Dan is het ook niet nodig om hem achteraf te controleren