Waarom wordt er regelmatig zo slecht gereageerd op e-mails?

Het valt me op dat bedrijven en overheidsinstanties erg laks reageren op e-mails (soms hoor je helemaal niks, maar vaak gaat er meer dan een week overheen voordat je iets hoort).
Maar ook als ik via Hyves of Linkedin naar een oude bekende mail hoor ik na 1 of 2 mailtjes niets meer terug! Waarom reageren mensen zo slecht? Laksheid?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (9)

Ik heb er ook last van en zou de ware (algemene) reden niet weten. Ik vind het een kleine moeite om even terug te mailen, hoe kort het (vriendelijke) bericht ook is. Veel sympathieker en je wordt er nog blij van ook....
Ik vermoed dat het inderdaad een vorm van laksheid is. De laat-maar-effe-zitte-stijl...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vroeger, toen er nog geen mail was, en wij alles over de post verstuurden, verwachtten wij ook niet direct antwoord.
Tegenwoordig gaat er veel, zo niet bijna alles, via de mail. Een druk op de knop en het is verzonden. En bedrijven krijgen honderden mails binnen. Waarvan het merendeel van de afzenders verwacht direct antwoord te krijgen, want dat is toch zo makkelijk tegenwoordig met email?
Geef een bedrijf ook de kans om ergens over na te denken. Het zijn nog altijd mensen die al die mails moeten doorspitten.
Wat hyves betreft: ik reageer ook niet direct op mails van oude of nieuwe bekenden, om de eenvoudige reden dat ik niet iedere dag mijn hyvespagina open.
Geduld is een schone zaak!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet alleen bedrijven en overheid maar ook particulieren,als ik iemand op marktplaats een mailtje stuur en pas na een week een reactie krijg,omdat de mail niet elke dag gelezen wordt.
als ik de pc aanzet dan lees ik als eerste de mail,maar een hoop mensen niet,net als je de post maar een week in je brieven bus laat zitten,dat doen toch ook niet veel mensen.
gewoon laksheid in mijn ogen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je leest je mail, je beseft dat je even moet nadenken over het antwoord. Je heb nog meer mail te lezen en andere dingen te doen. Je kent het druk druk druk.
Je bedenk weet je wat ik geef antwoord als ik het wat rustiger heb.

Later op de dag, het is wat rustiger. Weer een stapel nieuwe mail, ook nog de reclame er tussen uit filteren. O, nee die ene reclame wilde ik nog wel ff kijken. En ja natuurlijk ook nog ff op buienradar checken of ik droog naar huis kan. Mooi, als ik nu snel ga is het droog.
Na, ja dan maar morgen die mail beantwoorden.

Volgende dag begint de riedel weer van voren af aan en de mail van gister al zover naar achter geschoven. Helemaal vergeten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit zit in het feit dat de ander, of de ontvanger van de e-mail op dat moment andere prioriteiten stelt. En als er relatief veel e-mails binnen komen dan kan het wel eens even duren, voordat er gereageerd wordt...

Van mijn contact persoon bij het UWV weet ik bijvoorbeeld dat tijdens haar zwangerschapsverlof het UWV (tijdelijk) haar e-mail maar heeft geblokkeerd, omdat er bijna 35.000 ongelezen e-mails in 'Postvak IN' zaten...

Vooral interne communicatie bij bedrijven gaat steeds vaker via de e-mail. En dan wilt het wel eens gebeuren dat de interne communicatie meer prioriteit krijgt dan de externe communicatie...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daaraan zie je de laksheid... Dat mails niet beantwoord worden, dat facturen te laat betaald worden, dat ze niet te bereiken zijn met de telefoon, enz enz...

En ze komen ermee weg ook nog...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij bedrijven gebeurt het vaak dat je e-mail in een grote pool terechtkomen. Zeker als je iets vraagt dat nét buiten de gebruikelijke procedures valt, hebben medewerkers de neiging je mail 'even' te laten liggen, omdat geen van hen zich persoonlijk verantwoordelijk voelt. Ze hebben immers ook honderden mails die ze met een standaard-antwoord af kunnen handelen. Het is echt niet zo dat de medewerkers van zo'n klantenservice zitten te duimendraaien in plaats van je mail te beantwoorden.

Als er dan uiteindelijk iemand aan toekomt, heb je ook nog kans dat diegene niet in staat is om je mail goed af te handelen. Dan wordt je mail doorgezet van de eerstelijns- naar de tweedelijnsklantenservice. Ook weer zo'n pool waarvan niemand zich persoonlijk verantwoordelijk voelt, dus handelt iedereen eerst af wat relatief gemakkelijk is op te lossen.

En als je dan helemaal pech hebt, gaat het om iets dat de tweedelijnsklantenservice ook niet op kan lossen, en wordt de mail dan alsnog weer intern doorgestuurd naar iemand die er hopelijk wél iets mee kan. Als ze al weten wie dat is.

Om dit alles te omzeilen, werkt het vaak veel sneller om je mail te sturen naar een persoon in plaats van een algemeen e-mailadres. De mensen wiens e-mailadres wordt gepubliceerd, werken vaak op een hoger niveau dan de mensen op de klantenservice, die soms tijdelijk in dienst zijn en minder binding met het bedrijf hebben. Bovendien voelen mensen zich eerder verantwoordelijk voor een e-mail in hun persoonlijke mailbox dan voor een mail in zo'n pool. Ook als je vraag niet echt onder de verantwoordelijkheden van die persoon valt, zal hij eerder zelf uitzoeken wie wél direct je e-mail kan beantwoorden en hem rechtstreeks naar diegene doorsturen.

Overigens hecht ik bij particulieren een stuk minder aan snelle antwoorden. E-mail is een communicatiemiddel, geen communicatieplicht. Alleen omdat het kán, betekent niet dat je de hele dag bovenop je e-mail moet zitten. Als ik een oude bekende mail en na twee of drie mailtjes niets terughoor, en wel graag meer contact zou willen hebben, stuur ik zelf nog een keer een mailtje, of ik pak de telefoon. Als er dan weer niets terugkomt, dan heeft de ander blijkbaar minder behoefte aan contact.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
omdat deze bedrijven vaak hun werk uitbesteden aan callcenters, op callcenters werken vaak jonge mensen die dit zien als bijbaan en totaal hun werk niet serieus nemen en lekker makkelijk ,snel en relatief veel verdienen , ja op een callacenter (of customer care Centre) wordt ook gemaild...

Toegevoegd na 1 minuut:
(de mensen op het plaatje hoeven zich overigens niet aangesproken te voelen, dit zijn modellen/acteurs)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mensen nemen geen tijd meer om mailtjes te beantwoorden. Ze zijn te druk bezig of hebben werk, waardoor ze geen zin meet hebben