Een vraag over Marktplaats. Ligt dit aan mij of ervaren meer mensen dit?

Wanneer ik een bepaald iets zoek op Marktplaats dan valt het mij op dat sommige mensen soms beschamende prijzen voor hun spullen durven te vragen. Maar het gekke is dan vaak dat er ook nog als een idioot op geboden wordt! En echt niet omdat het dan zo bijzonder of zeldzaam is ofzo.

Zodra ik iets soortgelijks plaats op MP dan kan ik het meestal aan de straatstenen niet kwijt of er komen zulke belachelijke biedingen op dat ik het nog liever in de schuur laat staan of gratis weggeef aan de Kringloop voor het goede doel.

Dit zal natuurlijk niet iedereen hebben want anders viel het mij niet op, maar ik kan mij ook niet voorstellen dat ik de enige daarin ben?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.6K

Het beste antwoord

Klopt helemaal. Op Marktplaats is alles waard wat de gek er voor geeft, en sommige mensen hebben werkelijk GEEN IDEE wat sommige spullen in de winkel of in het tweedehands circuit mogen kosten. En potverdikkeme, soms verkópen ze het ook nog voor die woekerprijzen.

Wat je ook veel tegenkomt zijn dingetjes die heel goedkoop bij de Action hebben gelegen en nu voor het vijf- tot tienvoudige op Marktplaats worden aangeboden - voor mensen die geen benul hebben vande prijzen bij de Action, vermoed ik. Of stuntartikelen van supermarkten en kledingboeren.

Ik heb ook wel eens uiteindelijk een achterlijk bedrag gekregen voor iets wat ik aanvankelijk aan de kringloopwinkel wilde geven :lol:. Zelf zou ik echter nooit meer dan een bodemprijs bieden.

Het is vrije handel, dus iedereen mag vragen voor zijn spulletjes wat-ie wil, zo lang er mensen zijn die zo dom zijn om er in te trappen, zal dat ook altijd zo blijven. Gelukkig is er ook gewoon veel goeie handel te vinden. Gewoon goed blijven zoeken. En zelf zal ik altijd eerlijke prijzen blijven vragen, met de mogelijkheid tot bieden ; dat levert soms leuke verrassingen op.

Laatst zochten wij een camera die pakweg 50 euro mocht kosten. We vonden er één die stond op 20. Voor de zekerheid maar 40 geboden; meer kon altijd nog. Kregen we bericht van de eigenaar : voor 30 mocht-ie weg. Hebben we hem een mailtje gestuurd dat we écht niet verder konden gaan dan 35. Mailtje terug ; nou vooruit, 32,50 dan, meer rek zat er niet in. Daar zijn we uiteindelijk, gierend van de lach, mee accoord gegaan. Twee heel tevreden mensen. Soms is Marktplaats gewoon echt leuk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Hier kan ik mij volledig bij aansluiten. Ik heb een aantal keren getracht iets te verkopen via marktplaats (en dat was echt geen bagger!) maar raakte het aan de 'straatstenen niet kwijt' terwijl het mij er niet eens om ging geld te verdienen.
Als ik eens iets opzoek om te kopen zijn de gevraagde prijzen vaak nauwelijks lager dan de nieuwprijs.

Ik vermoed dat heel veel mensen bieden en er simpel van uitgaan dat het goedkoop is omdat het een tweedehandssite is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is mij ook opgevallen en ik heb voor mezelf besloten dat dat door de aanbieders zelf gedaan word onder een pseudoniem om zodoende interesse te veinzen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
9 van de 10 keer zou ik een bod niet serieus nemen. Ik heb een PS2 verkocht via MP en heb elke keer dat ik de advertentie weer plaatste direct een bod gehad van €200. Daarvoor moest ik het wel naar Afrika opsturen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik koop af en toe iets op MP maar het is mij niet opgevallen dat er schandlig hoge prijzen worden gevraagd. Misshien doet de verkoper dat om mensen het idee te geven: Dit is vast iets bijzonders!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb de ervaring dat je electronica en mobieltjes beter niet via MP kan kopen. Er wordt belachelijke biedingen gedaan waarvoor je bijna nieuw koopt.

Voor de rest kan ik prima zaken doen via MP. Zowel dat ik wat verkoop als dat ik iets koop. Onlangs nog een leuke speelgoedgarage gekocht voor eur 5 (in winkel eur 34,99) Ik kan ook goed, boeken en gebruikte kleding kopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb geleerd (1) dat iets waard is wat de gek ervoor geeft, (2) dat een groot deel van een verkoop afhangt van de presentatie en (3) dat veel mensen geloven in het spreekwoord "goedkoop is duurkoop". De combinatie van die drie dingen bepaalt denk ik het succes van een advertentie.

Als jouw advertenties maar niet lopen, laat ze dan voor het plaatsen eerst eens aan drie mensen lezen. Zouden zij jouw waar kopen, of naar de concurrent gaan?

Succes met de verkoop!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik sommige prijzen zie dan denk ik wel eens dat ze door een kind van 4 jaar ingevuld zijn.
vragen kan altijd maar sommige mensen hebben helemaal geen idee wat iets waard is,en meestal zie je die adv ook weer terug,gewoon niet verkocht.
zelf zit ik al 18 jaar in de 2e hands handel,en alles is te verkopen als je maar tijd ruimte en geduld hebt.
het aanbod van gebruikte goederen is nog nooit zo groot ge weest op marktplaats,want iedereen beurt liever iets dan het voor niets weg te doen ,vooral in deze tijd.
toch zie je ze ook nog wel eens de mensen die iets voor een normale prijs aanbieden ,die zijn er ook nog steeds.
en er zijn ook nog genoeg mensen die helemaal geen geloop aan de deur willen en gewoon de kringloop bellen,terwijl ze toch een leuke cent hadden kunnen beuren.
gewoon geduld hebben als je wat zoekt.dan kom je er best wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn ervaring is, dat als je iets wilt verkopen via Marktplaats je gewoon moet volhouden. Als je advertentie er 10 tot 14 dagen op staat gewoon overnieuw erop zetten en de oude verwijderen. Soms moet je wel 5 keer proberen, maar in de regel krijg je op den duur best een redelijk bod. En belachelijke biedingen gewoon negeren of verwijderen. Veel succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb verschillende ervaringen. Een aantal zaken heb ik vlot en voor een goede prijs kunnen verkopen, (b.v. auto, fototoestel, opblaasbare stoel voor in een bad, bergschoenen, afstand bestuurbare auto) en de kopers waren dan ook bereid het transport te betalen, maar ook artikelen die je aan de straatstenen niet kwijt kon (telefoon, old timer). Het is dus gewoon vraag en aanbod, zoals dat gaat in de handel.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het zou ook nog zo kunnen zijn dat de verkopers 2x een account hebben (gaat met 2 e-mailadressen) en zo een bod bij elkaar zetten.

ik heb er zelf ook al eens over nagedacht, en volgens mij kan dit gewoon.

zodra ik wat verkoop (niks lelijks of zo) dan verkoop ik ook niet zo snel wat. terwijl ik soms dingen te koop zet die ECHT zo goed als nieuw zijn. (anderen zetten dat er ook op als iets bevoorbeeld al uit elkaar valt).